Helmut Marko kon zijn ogen niet geloven, toen hij naar het tijdenscherm keek aan het einde van de kwalificatie op Monza. Waar hij een positief resultaat had verwacht voor Max Verstappen en Red Bull Racing, liep het uit op een sof. De Limburger kwam niet verder dan een zevende positie, op meer dan zes tienden achterstand van polesitter Lando Norris.
Hoe kan het zo mis zijn gegaan? Dat is wat men zich afvraagt binnen Red Bull Racing. Het team dacht dat de Grand Prix van Nederland een 'one-off' zou zijn en ze in Italië weer redelijk mee zouden kunnen doen aan de voorkant van het veld - en die gedachte bleek tijdens de lange runs in VT2 ook redelijk te kloppen. Maar aan het einde van de kwalificatie stond men bij Red Bull met hun mond vol tanden. Er was namelijk helemaal niets over van het positieve gevoel van de vrijdag.
De RB20 bleek veel te langzaam te zijn in Q3, waarbij vooral de rijeigenschappen van de auto van Verstappen niet om over naar huis te schrijven waren. Over de radio klaagde de Nederlander over de grip in zijn auto en dat liet zich ook zien in de rondetijden. Verstappen kwam niet verder dan een 1:20.0, terwijl Lando Norris in de 1:19.3 reed. Volgens Helmut Marko is dat ongelofelijk.
"Onbegrijpelijk", vatte Helmut Marko het samen bij Sky Sports Deutschland. "In Q2 zaten we denk ik binnen een paar honderdsten van een seconde achter Hamilton en toen werkte er plotseling niets meer in de derde kwalificatiesessie." Op de vraag of er wellicht iets veranderd was aan de vleugels of de baantemperatuur, waardoor Verstappen ineens minder grid had, zei Marko: "De veranderingen waren marginaal. In theorie hadden ze geen verschil kunnen maken. Dus we zijn aan het puzzelen."
Voor Marko is het vooral een groot raadsel hoe Sergio Pérez in zijn eerste run in Q3 sneller kon zijn dan Verstappen. De Mexicaan gebruikte namelijk oude banden, terwijl Verstappen een vers setje rubber onder zijn RB20 had. Eigenlijk kon Pérez niet sneller zijn dan Max, maar toch gebeurde het.
"Er klopt iets niet. Normaal gesproken is een gebruikte set drie of vier tienden langzamer. Als we hetzelfde gebrek aan grip ook in de race hebben, ziet het er slecht uit."
Lees het artikel op de mobiele website