Red Bull-insider onthult groot probleem aan auto Max Verstappen in Groot-Brittannië

| door R. Willems

Red Bull-insider Dr. Obbs, een afgestudeerd ingenieur met goede bronnen binnen het Oostenrijkse raceteam, heeft na de vrije trainingen in Groot-Brittannië gekeken naar de pijnlijke beelden van de Red Bull RB21 van Max Verstappen. Tijdens VT1 werd er een deel van de ronde van Verstappen uitgezonden, waarin te zien was dat zijn auto totaal niet luisterde naar zijn input.

De Nederlander kwam in de eerste training niet verder dan een tiende tijd, waarbij hij op de radio nogal wat klaagde richting het team. Volgens Verstappen was zijn auto in geen enkele bocht goed te noemen en had hij te veel onderstuur én overstuur om dit weekend competitief te zijn - al helemaal omdat de RB21 qua pure snelheid ook nog steeds te langzaam is.

Verstappen liet dat dan ook via een duidelijk bericht aan zijn team weten, maar eigenlijk was dat al niet meer nodig. Uit deze beelden kon men zelf al opmaken dat Max een lastige tijd zou gaan krijgen op Silverstone, omdat zijn Red Bull gewoonweg niet in wilde sturen. Echter heeft Red Bull-insider Dr. Obbs nu naar deze beelden en de gehele vrijdagsessies gekeken, waarna hij tot een opvallende conclusie kwam.

Tekst gaat verder onder foto

Balans in VT2 vele malen beter, maar...

Volgens X-gebruiker Dr. Obbs was het niet vreemd dat Verstappen een dergelijk moment kende tijdens VT1. De banden waarop dat gebeurde waren namelijk zeventien ronden oud en hadden al meerdere 'opwarm- en afkoelcycli' achter de rug. In bochten met lage snelheid reageren deze banden dan vaak wat minder goed. Echter merkte hij op dat de racesimulatie van Max in VT2 vele malen beter was dan het rijgedrag van zijn RB21 in VT1.

"Ik heb Max' VT2 on-board bekeken tijdens de racesimulaties, die begonnen met 6 ronden gebruikte mediumbanden en eindigden met 16 ronden op die banden. De balans en stabiliteit leken beter in VT2 en ik zag niet veel van de onderstaande instabiliteit [refererend naar de problemen uit VT1]. Wat ik nog steeds zag, was veel onderstuur bij lage snelheid door the loop [bocht 4 in Silverstone, red.], wat moet worden verholpen. Ik zag ook nog steeds wat overstuur bij lage snelheid door Club [bocht 18 in Silverstone, red.] tijdens VT2. Er is dus nog een andere oplossing nodig voor de lage snelheid bij het uitkomen van de bocht", aldus Dr. Obbs.

De engineer moet toegeven dat Red Bull de ergste onbalans op heeft weten te lossen tussen VT1 en VT2, maar merkt ook op dat Max in de bochten met lage snelheid nog altijd te veel verliest ten opzichte van Lando Norris. In één bocht moet hij namelijk al een halve seconde toegeven op de snelste man van het veld.

"Over het algemeen zag de auto er in VT2 beter uit dan wat je hieronder ziet. MAAR... de auto heeft nog steeds behoorlijk wat moeite in de bochten met lage snelheid. In de kwalificatiesimulaties verliest Max bijna 5 tienden alleen al door Luffield aan Lando Norris!"

Lees ook

Red Bull kan voor wonderen zorgen

Mocht Red Bull het niet voor elkaar krijgen om een oplossing te vinden voor het probleem in de langzame bochten, dan is Max Verstappen kansloos voor een goed resultaat - vooral in de kwalificatie. Echter hebben de engineers van Red Bull al vaker bewezen dat ze van vrijdag op zaterdag een grote stap kunnen zetten en dat moet in Groot-Brittannië ook zeker gebeuren, wil er kans gemaakt worden op een podiumplaats in Silverstone.

"Ik zie niet in hoe Max hoger dan P5 of P6 kan eindigen in de kwalificatie als dit zo doorgaat. Misschien voegen ze wat meer achtervleugel toe om meer prestaties bij lage snelheid te krijgen, maar offeren ze daarmee hun winst op de rechte stukken op? Maar Red Bull heeft laten zien dat ze van de ene op de andere dag en op zaterdag voor wonderen kunnen zorgen, dus houd morgen vooral deze bochten in de gaten om te zien of ze het kunnen oplossen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen