Red Bull-kopstuk Paul Monaghan heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten wat het doel was van de geheime testdag op het circuit van Imola. Volgens de Britse engineer ging het voornamelijk om het beter leren begrijpen van de RB20.
Sinds de Grand Prix van China is de RB20 niet meer de beste auto van het Formule 1-veld. In de eerste vijf races wist Max Verstappen immers vier races te winnen, terwijl hij in de vier races daarna 'slechts' twee maal als eerste over de streep kwam.
Dat Verstappen in de afgelopen paar races minder voor de dag kwam, had met name te maken met de hobbeligheid van de circuits. De RB20 kan namelijk niet goed overweg met hobbels en moet ook wegblijven van de kerbstones.
Om te onderzoeken waarom de RB20 zoveel moeite heeft met het rijden over hobbels en kerbstones, heeft Red Bull afgelopen week een geheime testdag uitgevoerd op het circuit van Imola. Dat wist De Telegraaf eerder deze week wereldkundig te maken.
Tijdens de test reed Verstappen niet met de RB20, dat mag immers niet, maar maakte hij gebruik van zijn eerste kampioenschapswinnende ground effect-bolide, de RB18. Teams mogen alleen maar gebruik maken van twee jaar oude bolides tijdens in-season testdagen.
Gevraagd naar het doel van de test op het circuit van Imola, laat Monaghan weten dat Red Bull wilde onderzoeken hoe het ervoor staat met de ontwikkeling van de RB20. Ook wilde Red Bull de sterke en zwakke punten van de RB20 in kaart brengen.
"Door die auto mee te nemen, probeerden we Max een referentie te geven om hem op te beoordelen en hij heeft ons op basis daarvan feedback kunnen geven. De sterke en zwakke punten van de auto's zijn hoe wij ze zien, en natuurlijk beoordeeld ten opzichte van onze tegenstanders", begint Monaghan.
"We mixen dat met zijn commentaar, Checo's commentaar, en we zeggen: 'Oké, zijn we goed? Zijn we slecht?". We kijken in de gegevens of het geldig is om te zeggen dat we beter of slechter zijn dan anderen", aldus het Red Bull-kopstuk.
Lees het artikel op de mobiele website