Red Bull-kopstuk onthult: hierdoor is Sergio Pérez de kluts kwijt

| door I. van den Berg

Red Bull-topman Pierre Waché heeft in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com tekst en uitleg proberen te geven over de huidige vormdip van Sergio Pérez. Volgens Waché is de ontwikkeling van de RB20 een van de redenen dat Pérez het erg moeilijk heeft sinds de Grote Prijs van Miami.

Pérez begon het seizoen erg sterk. De Mexicaan wist in de eerste vijf races namelijk vier maal op het podium te staan. Daarmee haalde Checo, zoals de Mexicaan wordt genoemd, veel punten binnen voor het constructeurskampioenschap. Na de race in het Chinese Shanghai stond Red Bull dan ook fier aan kop in de beide wereldkampioenschappen.

Vanaf de Grand Prix van Miami veranderde dat echter. Het team van McLaren bracht namelijk een groot pakket aan nieuwe onderdelen mee en dat wierp direct zijn vruchten af. Sindsdien heeft McLaren de snelste auto van het veld en is het voor Red Bull aanpoten geblazen.

Pérez zakt af

Waar dat voor Verstappen geen probleem is, is dat voor Pérez een heel ander verhaal. Sinds de Grand Prix van Emilia-Romagna scoorde Verstappen immers 141 punten, terwijl Pérez bleef steken op een schamele 28 punten. Hierdoor is de Mexicaan inmiddels afgezakt naar de zevende plaats in het rijderskampioenschap, op zo'n 146 punten achterstand van Red Bull-teamgenoot Verstappen.

Lees ook

Reden voor vormdip Pérez

Maar hoe kan het dat een coureur die in het begin van het seizoen zo goed voor de dag kwam en vervolgens zijn contract verlengde, nu ineens zoveel steken laat vallen? Volgens Motorsport.com is er in de paddock een theorie die stelt dat Pérez prima meekomt met Verstappen als de RB20 in een goede window zit, maar dat de Mexicaan het moeilijk krijgt als de auto een minder goede balans heeft.

Waché geeft aan dat die theorie klopt, gedeeltelijk dan. "Daar kan het mee te maken hebben, ja. Het kan een onderdeel van het verhaal zijn, dat klopt. We zien bepaalde tendensen, maar het is moeilijk om de vinger erop te leggen, want vorig jaar had Pérez het soms ook enorm moeilijk. Het is moeilijk om de precieze oorzaak te vinden", trapt Waché af.

"Natuurlijk proberen we de auto zoveel mogelijk na te bootsen in de simulator, maar dat houdt niet in dat alles precies overeenkomt met wat de auto in het echt doet bij verschillende omstandigheden. Bovendien is het gedrag van de Pirelli-banden moeilijk na te bootsen, ook al doen we onze uiterste best. Het nog verder verbeteren van deze elementen is onderdeel van ons leerproces", aldus de Red Bull-topman, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de RB20.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen