Red Bull Racing steunt protest Alpine en wil motoren gelijktrekken

| door R. Willems

Als het aan Christian Horner ligt houden de Formule 1-teams zich aan de gemaakte afspraken en worden de motoren allemaal gelijk getrokken. Alpine, dat gebruik maakt van Renault-motoren loopt op dit moment te ver achter.

Autosport wist afgelopen weekend te melden dat de F1-commissie in België gaat vergaderen over het gelijktrekken van de krachtbronnen. Sinds 2022 is er een 'engine freeze' in de Formule 1, waarbij de motoren niet meer ontwikkelt mogen worden tot en met het einde van 2025. Mercedes, Ferrari en Honda hebben motoren weten te ontwikkelen die ongeveer evenveel vermogen leveren, maar bij Renault is dat niet gelukt.

De Franse krachtbron komt zo'n 20 tot 30 pk tekort en omdat de auto's nu zo dicht bij elkaar zitten, is Alpine kansloos om voor de titel mee te strijden door de mindere motor. De FIA heeft daarnaast zelf ook door dat het gat tussen de motorfabrikanten wel erg groot is geworden en wil daar een stokje voor steken, nadat Alpine bij ze geklaagd heeft.

Christian Horner is voor

Waar Alpine dus niet blij is met de krachtbron, is Red Bull Racing dat overduidelijk wel. De Honda-motor is snel en betrouwbaar, dus zou je weinig steun verwachten vanuit die hoek. Maar niets is minder waar. Christian Horner liet in Hongarije weten dat hij het protest van Alpine steunt.

"Ik denk dat het een kwestie is van kijken wat de tekorten zijn. Ik denk dat de FIA alle gegevens heeft en dat ze precies moeten laten zien wat de verschillen zijn. Ik denk dat het voor iedereen fascinerend zou zijn om te zien [als alle motoren gelijk waren] en ik denk dat als er een tekort is onder de homologatie, dat het iets is waar we verstandig mee om moeten gaan. Anders zit je twee jaar vast. Dus ik zou niet tegen een verstandige discussie zijn", zo laat Horner weten aan RaceFans.

Otmar Szafnauer, teambaas van Alpine, is blij dat hij steun heeft ontvangen vanuit Red Bull. Maar de Amerikaanse Roemeen weet ook te melden dat Renault in deze positie zit, vanwege het team uit Milton Keynes.

"Ik ben blij dat Christian dat zegt, want als je terugkijkt, was de reden dat de motoren werden bevroren omdat Honda zich op dat moment terugtrok en Red Bull geen motorafdeling had om verder te ontwikkelen. De reden dat we het allemaal eens waren, was in het voordeel van Red Bull. Dus het is heel mooi dat Christian dat nu erkent", aldus Szafnauer.

Lees ook

2026-reglementen

Het is overigens niet uitgesloten dat Christian Horner dit protest van Alpine gebruikt om het Franse team mee te krijgen voor een wijziging van de 2026-reglementen. Red Bull vindt de motorregels voor 2026 maar niks en wil dat de FIA naar een verandering kijkt. Ferrari heeft al aangegeven dat het daar niet tegen is, maar Renault [Alpine] en Mercedes willen daar absoluut niet aan.

Wellicht hoopt Horner dat hij Szafnauer mee krijgt en een meerderheid creëert, zodat de 2026-reglementen aangepast kunnen worden.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen