Volgens Autosport.com kijkt de Formule 1 naar mogelijkheden om alle motoren gelijkwaardig te maken aan elkaar. Dit nadat er klachten zijn gekomen vanuit Renault over het feit dat hun krachtbron een stuk minder vermogen levert dan die van de concurrenten.
Bronnen bevestigen aan het medium dat er een nieuw agendapunt is toegevoegd aan de vergadering van de F1-commissie in België, aankomend weekend. Dat punt is de prestaties van de huidige krachtbronnen, waarbij vooral Renault zich zorgen maakt over het feit dat ze nooit in de buurt kunnen komen van Ferrari, Mercedes en Honda.
Uit een analyse is naar voren gekomen dat de Renault-krachtbron ongeveer 20 tot 30 pk minder levert dan de motoren van de concurrenten. Omdat de teams op dit moment zo dicht bij elkaar zitten - geregeld is het gat tussen P1 en P20 in de kwalificatie rond één seconde - kan een krachtbron die zoveel minder vermogen heeft ervoor zorgen dat Renault [Alpine] kansloos is voor goede resultaten.
Ontwikkelingsstop motoren
Dat Renault zo baalt van hun achterstand komt mede door de 'engine freeze', welke vorig jaar in het leven werd geroepen. Vanaf 2026 zullen de nieuwe motoren geïntroduceerd worden en om alle teams gelijke kansen te geven, werd besloten dat de huidige krachtbronnen niet verder ontwikkeld mochten worden.
Een team mag alleen performance vinden als dit gebeurt met een betrouwbaarheidsupdate. Waar Mercedes, Ferrari en Honda het wel gelukt is om meer vermogen te vinden, heeft Renault dat niet kunnen doen. Hierdoor balen zij ontzettend van het grote gat in pk's, aangezien dit tot en met 2025 niet goed gemaakt kan worden.
Hoewel het niet verboden is om vermogen te vinden door de motor betrouwbaarder te maken, ziet de FIA dat het gat tussen de motorleveranciers nu wel erg groot is geworden. Daarom vinden ze het juist dat er actie ondernomen wordt om ze allemaal gelijk te trekken.
Alle motoren evenveel pk's
Dit zou betekenen dat de motoren van Mercedes, Ferrari, Honda én Renault evenveel pk's zouden moeten krijgen. Aangezien Renault de motor niet meer mag ontwikkelen, zouden de andere fabrikanten hun krachtbron iets terug moeten draaien. Dat is de verwachting van de bronnen van Autosport. Tijdens de F1-commissie in België wordt meer duidelijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties