Volgens Liam Lawson was het geen verrassing voor Red Bull Racing dat de RB20 direct sterk was, tijdens de wintertest in Bahrein. De reserve- en testcoureur van het Oostenrijkse team mocht in 2023 al vaker plaatsnemen in de RB20 op de simulator en daar merkte de Nieuw-Zeelander al dat het een flinke verbetering was ten opzichte van de RB19.
In 2023 wist Red Bull Racing 21 van de 22 races te winnen en door velen werd geopperd dat de RB19 de allerbeste auto uit de geschiedenis van de Formule 1 was. Hoewel Max Verstappen zijn beste seizoen ooit draaide in die bolide, vond hij niet dat dat in alle aspecten het geval was. Op stratencircuit en in langzame bochten kon er echt nog wel wat verbeteren aan de Red Bull-auto en omdat ze zo'n grote voorsprong hadden op de rest van het veld, konden ze dit ook op tijd aanpakken.
Al voor de zomerstop in het 2023-seizoen begon Red Bull Racing aan de ontwikkeling van de RB20 en mocht Lawson al plaatsnemen in de simulator, waar hij het nieuwe wapenfeit van Max Verstappen en Sergio Pérez mocht testen. Daar merkte de invaller van Daniel Ricciardo bij AlphaTauri al gelijk dat Verstappen in 2024 gebruik zou kunnen maken van een auto die nóg beter was dan de RB19. Dat laat hij weten in de Sky Sports F1 Podcast.
"Ik was me er vrij bewust van dat de RB20 competitief zou zijn. In het winterseizoen is er altijd sprake van dat andere teams dichterbij komen en dat het veld bij elkaar zal komen, omdat iedereen zich aan het ontwikkelen is. Maar aan het eind van de dag, als iedereen bezig is om Red Bull bij te benen, is Red Bull zich ook aan het ontwikkelen en lopen ze weer uit", begint Lawson.
"Vorig jaar, toen we een deel van de ontwikkeling voor de 2024-auto in de simulator deden, wist ik dat de prestatiewinst eraan zat te komen. De auto was toen al aan het winnen, als je in de simulator tijd vindt voor de auto van volgend jaar weet je dat hij nog sneller zal zijn."
Voor Lawson is dit ook de reden dat Verstappen direct zo sterk van start kon gaan dit seizoen. Doordat zijn auto zo goed is, heeft hij er meer vertrouwen in en kan hij gelijk pushen. De rest van de coureurs hebben dat niet, waardoor het gat vooraan groter wordt:
"Max heeft het meeste vertrouwen in die auto. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Lewis [Hamilton, red.], die is duidelijk niet 100% gelukkig met zijn auto. Je kunt je voorstellen dat elke keer als hij aan de start van een kwalificatieronde of welke ronde dan ook komt, hij niet 100% zeker is van wat hij onder zich heeft en precies weet wat hij gaat doen."
Lees het artikel op de mobiele website