Red Bull weet oplossing voor problemen met RB20 en gaat nieuw traject in

| door R. Willems

Bij Red Bull Racing is de periode aangebroken waar men geen updates meer aan de RB20 van Max Verstappen toe gaat voegen. De auto van de Nederlander is te onvoorspelbaar geworden en met ieder onderdeel dat op de auto wordt geplaatst - en voor meer downforce zorgt - gaan de prestaties van de RB20 achteruit. Dit omdat de auto dan nóg lastiger te besturen wordt.

Dit werd tijdens de Grand Prix van Italië pijnlijk duidelijk, toen Max Verstappen op zaterdagavond een crisisoverleg voerde met zijn ingenieurs. Tijdens dat gesprek werd er diep in de data gedoken, om te kijken of ze ergens het probleem met de bolide van Verstappen konden vinden en het was de coureur zelf die iets ontdekte. Na dat gesprek is er direct actie ondernomen en is Red Bull een nieuw traject gestart: het ontmantelen van de RB20.

Volgens Helmut Marko, speciaal adviseur van Red Bull Racing, moet het team ervoor zorgen dat Max Verstappen zich weer op zijn gemak voelt in de auto, zoals hij aan het begin van het seizoen deed. Toen was het Oostenrijkse team dominant, maar gaandeweg het jaar zijn ze ergens de verkeerde kant op gegaan met de ontwikkeling van de auto. Het is nu zaak om terug te gaan naar het punt waarom Max zich weer fijn voelt, om vanuit daar weer verder te ontwikkelen.

"De centrale vraag is nu: hoe vinden we de goede voertuigbalans vanaf het eerste deel van het seizoen? Max Verstappen zei in Monza dat hij niet twintig punten meer downforce nodig had als de auto daardoor onbestuurbaar zou worden. We moeten hem dus demonteren en hopelijk het punt vinden waar de auto in balans was", zo schrijft Marko in zijn column voor Speedweek. "Als dat lukt, wordt het gedrag van de auto weer voorspelbaar, krijgen de chauffeurs nieuw vertrouwen en kunnen ze weer een bijdrage leveren."

Echter moet de Oostenrijker erkennen dat dit geen gemakkelijke taak zal zijn. Gedurende het jaar heeft Red Bull veel nieuwe onderdelen toegevoegd aan de bolide van Verstappen en Pérez. Eén van die onderdelen kan de boosdoener zijn, maar probeer maar eens uit te vogelen welk onderdeel dat is...

"Dit is uiteraard een lastige opgave omdat we sindsdien veel nieuwe onderdelen aan de auto hebben toegevoegd. Simpel gezegd: we moeten uitzoeken waar we technisch gezien de verkeerde afslag hebben genomen."

Lees ook

Wereldtitel Verstappen 

Pas als Red Bull erin slaagt om weer een juiste balans te vinden voor Max Verstappen, zal de Nederlander weer kans gaan maken op overwinningen en daarmee het kampioenschap. Het Oostenrijkse team heeft geluk gehad dat er meerdere teams hebben gestreden voor de overwinningen in de laatste paar races, maar als McLaren dadelijk weer dominant wordt, heeft Red Bull een groot probleem.

"In Francorchamps had Mercedes de beste auto in de race, in Zandvoort McLaren en in Monza zegevierde Leclerc in een Ferrari. Zonder deze golfbewegingen zouden we nooit de voorsprong hebben die we nu nog hebben. Maar we kunnen er natuurlijk niet altijd op vertrouwen dat een ander team iedere keer voorop staat. Ons doel moet zijn om op eigen kracht voorop te lopen", aldus Marko.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen