Het was voor Daniel Ricciardo een lastige periode, toen hij bij McLaren reed in 2021 en 2022. De Australiër kwam over van Renault, waar hij de grote man was, maar moest bij McLaren gelijk zijn meerdere erkennen in de veel jongere Lando Norris.
Norris wist goed om te gaan met de McLaren-bolide, terwijl die helemaal niet op hem afgesteld was - zo liet hij onlangs weten. Hierdoor moest Ricciardo diep bij zichzelf graven en wilde hij precies weten wat er misging. Was het zijn rijstijl, was het een manier van remmen of deed zijn auto het gewoon niet goed?
In de zoektocht naar antwoorden doken hij en zijn team héél erg diep in de details en dat wil Ricciardo nooit meer meemaken. Hierdoor raakte hij de weg kwijt en ging hij minder en minder op zijn natuurlijke instinct rijden, maar juist heel bewust keuzes maken. Daardoor had hij altijd wat achterstand op de rest, omdat die wel nog allemaal natuurlijke beslissingen maakten.
"Ik reed heel bewust en het ging gewoon niet meer natuurlijk, waardoor ik er gewoon een stapje achter zat. Op een gegeven moment gingen we té diep in detail en raakten we verdwaald. In wil nooit meer zo in de details zoeken", begint Ricciardo.
"In mijn eerste jaar bij McLaren kwam ik er in de zomerstop achter dat we waarschijnlijk te veel in detail gingen en besefte ik mij dat we onze aanpak moesten veranderen. Het was in ieders belang dat we het lieten werken, maar ik had het gevoel dat dat voor mij niet het geval was. Achteraf gezien hebben we waarschijnlijk alsnog teveel naar de details gekeken... Misschien werkt dat voor andere coureurs, maar niet voor mij", lijkt Ricciardo naar McLaren te wijzen.
Inmiddels heeft Ricciardo weer een plekje gevonden in de Formule 1, bij AlphaTauri. De Australiër rijdt naast Yuki Tsunoda en probeert de Red Bull-leiding te overtuigen om hem in 2025 weer aan te nemen om teamgenoot van Verstappen te worden.
Ricciardo geeft aan dat hij bij AlphaTauri nog steeds met zijn engineers dingen probeert te leren over de auto of over zichzelf, maar dan veel natuurlijker.
"Er zijn nu ook nog dingen die de engineers aan mij lieten zien van: 'Oké, dit en dat kan je nog verbeteren.' Maar ze laten mij op een hele natuurlijk manier rijden en dan kom ik er vanzelf wel achter waar ik kon verbeteren", aldus de achtvoudig GP-winnaar.
Lees het artikel op de mobiele website