Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos heeft in het Ziggo Sport Race Café aangegeven dat er in 2026 een fabrikant wereldkampioen gaat worden in de Formule 1. Daarmee doelt Doornbos op teams als Mercedes, Honda of Audi, die allemaal ook veel straatauto's produceren.
In 2026 gaat de wereld van de Formule 1 flink op de schop. Ook in 2022 gebeurde dat al enigszins, maar nu zullen er naast een ander aerodynamisch concept (zoals in 2022 het geval was) ook nieuwe motorische reglementen komen.
Daarbij moet gedacht worden aan een nieuwe verdeling binnen de krachtbron zelf. Momenteel hebben Formule 1-bolides 1000 pk en wordt meer dan 700 daarvan opgewekt door middel van een verbrandingsmotor. De resterende pk's komen van een elektrische batterij in de auto.
In 2026 zal die verdeling richting de 60/40 gaan, waarbij er 60% uit de verbrandingsmotor komt en de andere 40% uit een elektrische batterij komt. Aan de fabrikanten de taak om die verdeling zo maximaal mogelijk te benutten.
Net op dat punt zien velen in de paddock een groot struikelblok voor Red Bull Ford Powertrains, zoals het motorproject van Red Bull heet. Volgens ingewijden is het huidige 2026-project van Red Bull dan ook al een verloren missie. Mede daardoor zou Verstappen zijn geluk elders willen zoeken, mogelijk bij het team van Mercedes.
Volgens Doornbos zou een overstap van Verstappen naar Mercedes dan ook helemaal geen gek idee zijn. De oud-coureur laat namelijk weten dat je in 2026 bij een fabrikant moet rijden om wereldkampioen te kunnen worden, hetgeen Verstappen uiteraard graag wil.
"Een fabrikant wordt in 2026 kampioen, want die motorreglementen zijn heel erg complex voor een privateer", trapt Doornbos af, waarop Rob Kamphues vraagt of Red Bull in 2026 kampioen wordt. "Nee, dat denk ik niet nee, (het wordt) Ferrari of Mercedes", antwoordt Doornbos.
"Je moet bij een fabrikant zitten, want weet je wat het is, Mercedes kan zeggen: 'ik heb 145 miljoen euro aan budget voor het Formule 1-team, maar ik pomp 300 miljoen nog bij voor de ontwikkeling van de MGU-K", gaat de Nederlander verder.
Om zijn punt kracht bij te zetten, haalt Doornbos er een les uit de geschiedenis bij. "In 2014 is dat ook bewezen, de fabrikant Mercedes had het toen echt goed op orde en niemand kon in de buurt komen van die motoren", aldus de Formule 1-analist van Ziggo Sport.
Lees het artikel op de mobiele website