Red Bull zit er volgens meerdere bronnen aan te denken om de ontsnappingsclausule uit het contract van Max Verstappen af te kopen. De Nederlander heeft vorig jaar besloten om zijn team trouw te blijven, toen het allemaal niet lekker liep bij de renstal uit Milton Keynes. Er was de kans om naar Mercedes over te stappen, maar dat deed Verstappen uiteindelijk niet.
Dat besliste Max om twee redenen: hij voelt zich op zijn plek bij Red Bull Racing én zijn ontsnappingsclausule kon in de zomer van 2025 niet langer geactiveerd worden. Max stond namelijk in de eerste vier plekken in het kampioenschap en dat was niet genoeg om zijn clausule te activeren, waardoor hij in 2026 definitief vast zou liggen bij Red Bull.
Uiteraard is er dan nog altijd een mogelijkheid om het team te verlaten, maar dan zou Mercedes hem uit moeten kopen. Verstappen besliste uiteindelijk om te blijven, maar niet zonder dat zijn team wat water bij de wijn zou doen. Als hij in 2026 ook voor Red Bull uit zou komen, zou zijn ontsnappingsclausule dit jaar een stuk makkelijker te activeren zijn - waardoor hij makkelijker weg zou kunnen.
En volgens bronnen kan Verstappen inderdaad vertrekken na dit jaar. Als hij in de zomerstop niet in de top twee van het kampioenschap staat, is Max vrij om te gaan en staan waar hij wil. Een overstap naar Mercedes lijkt dan het meest logisch, aangezien het team van Toto Wolff dominant is. Al zijn ook Ferrari en McLaren een interessante optie voor Max. En dat weet de Red Bull-top ook.
Red Bull weet dat Verstappen opties heeft om het team te verlaten en weet ook dat dat funest zou zijn voor hun eigen renstal. Men is in paniek door het feit dat Max maar geen keuze maakt, omdat nieuwe sponsoren en medewerkers pas willen tekenen als ze zeker weten dat Verstappen volgend jaar nog actief is bij de Oostenrijkse renstal.
Hierdoor hebben de topmannen van Red Bull GmbH een bijzonder idee in gedachten. Zij willen de afkoopclausule van Verstappen afkopen, wat volgens geruchten meerdere miljoenen moet gaan kosten. Hierdoor ontvangen Max en zijn manager Raymond Vermeulen een lekker bedrag, maar verliezen zij ook hun vrijheid om in 2027 bij een ander team aan de slag te gaan.
De update in Oostenrijk is hierin ontzettend van belang. Als Red Bull een auto af kan leveren die mee kan doen om de overwinningen, zal Verstappen sneller geneigd zijn om akkoord te gaan met deze oplossing van het team. Werkt de update niet, dan is de kans groot dat de viervoudig F1-wereldkampioen dit voorstel wegwuift en zijn eigen plan trekt. Het weekend op de Red Bull Ring wordt ontzettend belangrijk voor beide partijen...
Lees het artikel op de mobiele website