In 2024 hebben McLaren, Mercedes en Ferrari grote stappen gezet, terwijl Red Bull Racing juist achteruit is gegaan. Althans, zo lijkt het vanaf de buitenkant. Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull, geeft aan dat de RB20 wel degelijk beter is dan de RB19, waar Max Verstappen in 2023 dominant mee naar de titel ging, maar dat ze in sommige onderdelen te ver zijn doorgeschoten.
Vorig seizoen ging Max Verstappen dominant naar het kampioenschap, waarbij hij in zijn eentje ook de constructeurstitel had kunnen winnen. Het liet zien hoe sterk de Red Bull RB19 was, welke slechts één race dat jaar niet wist te winnen. Dit seizoen is het heel anders, aangezien Red Bull al een flinke tijd geen overwinning meer heeft behaald. De laatste keer dat Verstappen als winnaar over de streep kwam, was tijdens de Grand Prix van Spanje, in de maand juni.
Heel juli heeft Verstappen geen race gewonnen en dat is vooral te danken aan het feit dat de andere teams op dit moment een betere auto hebben dan Red Bull Racing. Volgens Pierre Waché, de technisch directeur van het Oostenrijkse team, komt dat doordat ze in de winter wellicht te ver zijn gegaan met het ontwikkelen van de RB20.
"Ik denk dat we de grens een beetje hoog hebben gelegd en op sommige gebieden misschien wel te hoog, en dat heeft geleid tot een aantal kenmerken die niet zijn ontworpen voor de coureurs", zo begint de Fransman tegenover PlanetF1.com.
Naast het feit dat de auto lastiger te besturen is door ontwikkelingsproblemen, denkt Waché ook dat de RB19 er beter uit kwam te zien dat het was, omdat de concurrentie hun auto's niet op orde kreeg.
"Het succes komt niet alleen van jezelf, het komt ook door de relatieve prestaties ten opzichte van de anderen. Vorig jaar hadden we het geluk dat de anderen het niet zo goed deden als dit jaar, ik denk dat dat ook een aspect is waar we rekening mee moeten houden."
Omdat de concurrenten dit jaar wél een goede auto hebben weten te ontwikkelen, komen de mindere punten van de RB20 uiteraard naar voren. Maar als de Red Bull-auto's van 2023 en 2024 naast elkaar worden gelegd, zal de huidige bolide van Verstappen er beter uitkomen, weet Waché.
"De RB20 is een betere auto dan de RB19 - maar misschien kunnen we het nog beter doen en dat is wat we proberen op te lossen voor het einde van het seizoen en voor volgend jaar, om de coureurs een beter gereedschap te geven om te kunnen vechten."
Lees het artikel op de mobiele website