Laurent Mekies heeft Christian Horner afgelost als teambaas en CEO van Red Bull Racing, nadat de Brit op dinsdag te horen kreeg dat hij zijn functies gezet zou worden door de aanhoudende malaise binnen het team. Maar hoewel Horner werd ontslagen als teambaas en CEO, staat hij nog altijd op de loonlijst bij Red Bull Racing.
En daar zou het Oostenrijkse raceteam vanaf willen. De voormaliger directeur van de renstal uit Milton Keynes strijkt ieder jaar namelijk een enorm bedrag op en wegens het budgetplafond kan dat weleens problemen op gaan leveren voor Red Bull Racing. De drie grootste verdieners binnen een team zijn uitgezonderd van het budgetplafond, maar met de komst van Mekies naar Red Bull zal ook het salaris van de Fransman erg hoog worden.
Aangezien ook Helmut Marko en Pierre Waché een flink salaris ontvangen, kan het team het niet langer aan om Christian Horner ook uit te betalen, aangezien dit zou betekenen dat het salaris van Mekies uit het budgetplafond gehaald moet worden en dat weer impact heeft op de ontwikkeling van de 2026 Formule 1-auto. Echter komt dit ook met een prijs.
Om te kunnen zorgen dat het salaris van Mekies buiten het budgetplafond valt - en hoort bij de uitzondering voor de drie beste verdieners binnen een team - moet Red Bull Racing zorgen dat het Christian Horner van de loonlijst haalt. De Brit strijkt namelijk ieder jaar meer dan tien miljoen euro op en heeft nog een langdurig contract.
Horner zette zijn handtekening in de afgelopen jaren tweemaal een contractverlenging, waarbij de laatste overeenkomst ervoor zorgde dat hij tot en met het einde van 2030 vastligt bij Red Bull Racing. Als het team hem van de loonlijst wil halen - wat Red Bull bijna moet - zal het Horner's contract uit moeten kopen.
En dat zorgt voor een enorme kostenpost voor het team van Max Verstappen. Volgens The Telegraph, een betrouwbaar Brits medium, zal Red Bull minstens 58 miljoen euro moeten neerleggen, maar kan dat bedrag zelfs oplopen tot 70 miljoen euro, als de andere inkomsten van Horner bij elkaar opgeteld worden. De Brit was namelijk ook CEO van Red Bull Powertrains, het motorproject van Red Bull.
Lees het artikel op de mobiele website