Max Verstappen heeft een vijf seconden tijdstraf ontvangen, na een incident met Oscar Piastri tijdens de start van de Grand Prix van Saoedi-Arabië. In de eerste bocht deed Piastri een poging om de koppositie van Verstappen over te nemen, maar dat liet de Nederlander niet zomaar toe.
Verstappen probeerde aan de buitenkant van Piastri te blijven zitten, om zo de binnenkant voor bocht 2 te hebben, maar daar was niet genoeg ruimte voor. Dit zorgde ervoor dat Verstappen de bocht afsneed, waarna hij voor Piastri op het asfalt bleef. De FIA was van mening dat Max daarin een fout maakte en bestraft hem met een tijdstraf van vijf seconden.
Dit bleek uiteindelijk funest voor de race van de Limburger, die zeker de snelheid had voor de overwinning. Echter moest hij door zijn vijf seconden tijdstraf toezien hoe Piastri zijn derde zege van het seizoen opeiste, terwijl Verstappen zelf op de tweede plaats eindigde. Een pijnlijk moment voor Max - die daardoor ook woedend was.
De uitleg van de stewards zal Max Verstappen dan waarschijnlijk ook een worst wezen, aangezien hij niet geïnteresseerd leek te zijn in de mening van de FIA-leden. Echter zijn zij zelf van mening dat ze de Red Bull-coureur juist gematst hebben. Verstappen had eigenlijk een tijdstraf van tien seconden moeten krijgen, waardoor hij op de vierde plaats zou zijn geëindigd. Dat maken de stewards duidelijk in hun uitleg over de straf voor Max.
"De Stewards bekeken de gegevens van het positiebepalingssysteem, video, timing, telemetrie en videobeelden van de auto's en stelden vast dat auto 81 zijn vooras ten minste naast de spiegel van auto 1 had voor en in de apex van bocht 1 toen hij auto 1 aan de binnenkant probeerde in te halen. In feite bevond auto 81 zich bij de apex naast auto 1", beginnen de stewards.
"Op basis van de Driver's Standards Guidelines was het daarom auto 81's bocht en had hij recht op ruimte. Auto 1 verliet vervolgens de baan en kreeg een blijvend voordeel dat niet werd teruggegeven. Hij bleef voor auto 81 en probeerde het voordeel uit te bouwen. Normaal gesproken is de basisstraf voor het verlaten van de baan en het behalen van een blijvend voordeel 10 seconden."
Echter vonden de stewards het overdreven om Max een tien seconden tijdstraf te geven, waardoor ze dit halveerden: "Maar aangezien dit een incident was in de eerste ronde en in de eerste bocht, beschouwden we dat als een verzachtende omstandigheid en legden we in plaats daarvan een tijdstraf van 5 seconden op."
Lees het artikel op de mobiele website