Teambaas ziet probleem voor Max Verstappen na vrije trainingen in Spanje

| door I. van den Berg

Op de vrijdagtrainingen in Barcelona was er een oud fenomeen te zien: porpoising. Na een regelwijziging afgelopen seizoen was het stuiteren zo goed als uitgebannen, maar toch waren er op het Circuit de Barcelona-Catalunya meerdere auto's te zien die stuiterden. Volgens McLaren-teambaas Andrea Stella is het stuiteren echter circuit gebonden en zal er bij andere races geen sprake zijn van porpoising.

Afgelopen seizoen ging het tot aan de Grand Prix van België nergens anders over. Met name teams als Mercedes en Ferrari hadden namelijk veel last van porpoising, terwijl een team als Red Bull het stuiteren al vrij vroeg in het seizoen onder controle wist te krijgen. Ondanks het feit dat er volgens Red Bull een simpele oplossing was voor het tegengaan van porpoising, namelijk het hoger leggen van de bolide, besloot de FIA om de teams een handje te helpen en een wijziging door te voeren.

FIA-ingreep

Dat het stuiteren een probleem was, werd afgelopen seizoen namelijk goed duidelijk na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan. Toen was te zien dat Mercedes-coureur Lewis Hamilton veel last had van zijn onderrug vanwege het stuiteren van zijn bolide. Ook de Ferrari F1-75 stuiterde enorm, maar de beide coureurs gaven aan geen hinder te ondervinden van het gestuiter. Ondanks de verschillende meningen over porpoising voerde de FIA voorafgaand aan de Belgische GP een regelwijziging door vanwege gezondheidsredenen.

Alle teams moesten hun auto's maar liefst vijftien millimeter hoger boven de grond leggen. De ingreep van de autosportbond zorgde voor veel mixed feelings. Mercedes was namelijk blij met de wijziging terwijl Red Bull allerminst te spreken was over de ingreep.

Terugkeer?

Tijdens de beide vrijdagtrainingen klaagden coureurs over de boordradio over het stuiteren van hun bolides. Ook McLaren-coureur Lando Norris sprak zich uit over het stuiteren in de laatste bocht. Volgens Norris' teambaas hoeft de jonge Brit zich echter geen zorgen te maken. Enkel op dit circuit lijken er namelijk problemen te zijn met porpoising.

"Het kan nog altijd voorkomen, dat blijkt maar weer. Aangezien ook teams als Red Bull er last van hebben, denk ik dat het een circuit gebonden probleem is. Normaal is Red Bull namelijk erg goed als het gaat om het in toom houden van porpoising. We moeten er dus gewoon rekening mee houden", begint Stella.

De teambaas denkt dat Red Bull en Mercedes last kunnen krijgen van het stuiteren. "Als ik zo om mij heen kijk, dan zie ik dat Red Bull en Mercedes last hebben van het probleem. Het kan ervoor zorgen dat hun snelheid minder wordt, dus mogelijk moeten er een aantal aanpassingen worden gedaan", aldus de McLaren-teambaas.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen