Adrian Newey is inmiddels vertrokken bij Red Bull Racing, waar hij jarenlang de positie van Chief Technical Officer bekleedde. De Brit is hier en daar nog te zien in Red Bull-kledij, maar heeft zich de afgelopen maanden vooral beziggehouden met het ontwikkelen van de RB17, het HyperCar-project van het Oostenrijkse team.
Vanaf het 2025-seizoen zal Newey helemaal losgekoppeld zijn van Red Bull Racing, waarna hij hoogstwaarschijnlijk de overstap maakt naar Aston Martin, waar hij onderdeel wordt van het team van Lawrence Stroll. De Canadese miljardair heeft volgens goed ingevoerde bronnen ongeveer 100 miljoen euro over voor Newey in vier jaar tijd, waarmee hij de best betaalde ingenieur in de paddock wordt.
Dat is niet verwonderlijk, aangezien de meesterontwerper in zijn carrière goed is geweest voor het produceren van auto's die bij elkaar 25 kampioenschappen hebben gewonnen, maar volgens Pierre Waché was Newey de afgelopen tijd minder betrokken bij het Red Bull-project, terwijl de auto van Max Verstappen uiterst dominant was. Newey kreeg daarvoor veel lof, maar de technisch directeur van Red Bull Racing was hij er vooral om advies te geven, niet om zelf de auto te ontwerpen of ontwikkelen.
"De feedback en adviezen van Adrian waren natuurlijk enorm in ons voordeel. Net als in iedere business en net zoals in het leven moet je vooruitkijken, maar ik wil niets afdoen aan wat hij voor het team heeft gedaan en ook niet aan wat hij voor mij persoonlijk heeft betekend. Hij heeft enorm veel ervaring, is zeer slim en zeer succesvol. Maar we staan waar we staan. Onze dagelijkse gang van zaken is niet echt veranderd, behalve dat er niemand meer over de schouder meekijkt en zegt 'hebben jullie hieraan gedacht of daaraan gedacht?' Maar fundamenteel verandert het niets aan wat we doen", begint Waché in gesprek met Motorsport.com.
De Brit was, volgens Waché, dan ook minder betrokken bij het ontwikkelen van de RB18, de RB19 en de RB20 dan hij in het verleden was. Dat Newey dan ook alle lof ontving voor de kampioensauto's van Verstappen, is in de ogen van Waché dan ook niet helemaal fair. Het was een echte teamprestatie.
"Ik denk dat het minder was dan voorheen, al was hij natuurlijk nog wel betrokken en was hij onderdeel van het team. Maar als team tel je niet precies wie wat doet. Je werkt als groep naar een bepaald doel toe. Dat geldt voor ieder bedrijf, je zegt niet 'hij heeft tien procent gedaan en hij heeft twintig procent gedaan'. Nee, dat is niet hoe je werkt. Iedereen heeft de intentie om een betere auto te maken en op basis van je rol en je functie binnen het bedrijf probeer je het beste te doen. Dat is hoe we werken en als één persoon er niet meer is, dan doen we het alsnog."
Lees het artikel op de mobiele website