De Grand Prix van Oostenrijk was overduidelijk niet de race van Lewis Hamilton. De Brit ging als vijfde van start op de Red Bull Ring, maar eindigde uiteindelijk op de zevende positie. Maar dat vertelt niet het hele verhaal van zijn race.
Al vroeg in de GP kreeg Hamilton te maken met waarschuwingen vanuit de FIA, voor het overschrijden van de baanlimieten. Deze waarschuwing werd al snel een penalty en dat zorgde voor flink wat frustratie in de cockpit van de #44 Mercedes.
Over de board-radio ging Hamilton los over zijn collega's, de beslissing van de FIA en zijn auto. De Brit bleef doorgaan, waarna Toto Wolff het genoeg vond. De grote baas van Mercedes besloot Hamilton toe te spreken op zijn radio: "Lewis... We weten nu dat de auto slecht is. Rij nou maar gewoon."
Als ESPN aan Wolff vraagt wat hij met dit bericht bedoelde, geeft de Oostenrijker aan dat hij probeerde om Hamilton te kalmeren.
"Het is alleen in het belang van de coureurs en het team. Soms is er een bepaald moment waarop je het wat rustiger aan moet doen. Ik bedoelde het goed", geeft Wolff aan.
"We hebben veel gediscussieerd over track limits en of ze werden gehandhaafd of niet. Ik wilde er gewoon zeker van zijn dat we ons uiterste best deden om het beste uit het pakket en onszelf te halen."
Waar Mercedes ontzettend blij was met de prestaties van de W14 in Spanje en Canada, leek de Duitse auto totaal niet te presteren in Spielberg. Volgens Toto Wolff heeft het team veel geprobeerd, maar werd er geen goede afstelling gevonden.
"Het was een zware dag. We konden de auto niet snel maken. Vanaf de training op vrijdag zagen we dat we een paar tienden tekort kwamen en dat was vandaag ook het geval. We zaten dit keer achteraan in de onze groep [Ferrari, Mercedes en Aston Martin] en dan zit je 90 minuten lang van alles te proberen met strategie en wat dan ook, maar als je geen snelheid hebt, zijn het een lange 90 minuten."
Lees het artikel op de mobiele website