Volgens Mercedes-baas Toto Wolff is het budgetplafond een ware beperking geworden. De grote teams hebben minder te besteden in een jaar, zodat het speelveld eerlijker is geworden. Dit heeft als gevolg dat een team als Mercedes niet met oneindig veel updates kan komen.
Hierdoor zitten Lewis Hamilton en George Russell al langere tijd met een auto waar ze eigenlijk niet heel tevreden over zijn. Het Britse duo heeft al flink wat maanden meerdere verbeterpunten doorgestuurd naar het designteam, maar voor veranderingen aan de auto heeft dat nog niet gezorgd.
Dat is simpelweg niet mogelijk, zegt Toto Wolff nu. Door het budgetplafond is er gewoon geen geld om de updates door te voeren, waardoor het lastig is om Red Bull Racing in te halen.
"Het budgetplafond is nu echt een beperking. Je kunt niet zomaar een B-specificatie van een auto introduceren. Lewis en George zijn behoorlijk uitgesproken geweest over de gewenste veranderingen aan de auto, maar die zijn gewoon niet mogelijk, omdat we daar de financiële ruimte niet voor hebben. Daarom kijken we al naar volgend seizoen om deze dingen aan te pakken", zegt Wolff bij Motorsport.com.
Voor Red Bull Racing is het budgetplafond op dit moment geen hele grote beperking. Zij hebben al zo'n grote voorsprong dat zij zich compleet kunnen focussen op 2024, waardoor zij ook volgend seizoen een dominante auto zullen hebben. Mercedes kan dit niet.
Zij bevinden zich in een lastig parket, waarin ze moeten denken aan hun positie in het huidige kampioenschap én zich ook al moeten richten op 2024. Volgens Toto Wolff moet Mercedes daardoor balanceren.
"Als ik jaren geleden aan Niki [Lauda] vroeg: 'Waar wil je je op concentreren: het kampioenschap van dit jaar en het winnen of dat van volgend jaar?' Zou hij zeggen: 'Allebei'", aldus de Oostenrijker.
"Ik denk dat het altijd belangrijk is voor ons om de auto te blijven ontwikkelen. Tegelijkertijd moet je geen geld en tijd verspillen als we volgend jaar weer naar een ander design van de auto gaan. Het is dus balanceren. Maar ik denk dat veel teams al een groot deel van de ontwikkeling naar volgend jaar hebben verplaatst", zo sluit hij af.
Lees het artikel op de mobiele website