Als het aan 'negentien van de twintig' Formule 1-coureurs ligt, gaan de regels omtrent het racen met elkaar dit seizoen nog op de schop. Voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten was het duidelijk dat de auto die als eerste bij de apex van de bocht was, ook mocht bepalen waar hij zijn auto zou plaatsen. Maar dat wordt verleden tijd.
De reden hiervoor is het duel tussen Max Verstappen en Lando Norris, die in bocht 12 van het Circuit of the Americas allebei van de baan gingen, maar waar Norris een tijdstraf voor ontving. Veel kenners en coureurs waren van mening dat Norris daar niks fout deed en door Max naar buiten werd geduwd, maar volgens de regels zat de Nederlander juist goed. Echter gaan deze regels nu veranderen.
Volgens Toto Wolff wordt deze regel al jaren gebruikt in de Formule 1 en was het voor iedereen duidelijk hoe ver je kon gaan, maar met de acties van Max Verstappen in Austin en in Mexico-Stad, heeft de FIA moeten ingrijpen. Dit omdat Verstappen op oneerlijke wijze een voordeel wist te behalen, maar toch [deels] binnen de regels van de wet bleef. Dat zal binnenkort niet meer het geval zijn.
"Ik zeg altijd dat de coureurs of mensen die in raceauto's hebben gereden, precies weten wat er gebeurt, en vele experts, weten precies wat er gebeurt. Je weet wanneer iemand de rem te laat loslaat en je naar de bocht sleurt, je wijd duwt. Vanaf het begin in de karting weet je dat je het aan de buitenkant niet redt als je niet voorop loopt. Dus ik denk dat de regels vrij duidelijk zijn en dat de coureurs het weten, maar zoals ik eerder al heb gezegd, iedereen probeert deze regels te pushen en als je wegkomt met dingen, is dat de nieuwe grens", begint Wolff in Brazilië.
Het is volgens Wolff inmiddels duidelijk dat deze regels te ver zijn gepusht, vooral door Max Verstappen. Dat zorgt ervoor dat de FIA veranderen moet gaan maken in de regels en de Mercedes-baas legt uit wat er precies gaat veranderen aan de 'apex-regel'.
"Dus zal het veranderen? Absoluut. Ik denk dat er nu een precedent is. Ik denk dat je vanaf nu waarschijnlijk ruimte moet laten aan de buitenkant van de bocht als de auto naast je rijdt. Op dezelfde hoogte en te laat remmen en de andere auto van de baan sleuren terwijl je ook nog buiten de baan rijdt, ik denk dat dat niet meer mag. Ik denk dat het goed is voor het racen."
Lees het artikel op de mobiele website