Max Verstappen was van mening dat de laatste rode vlag tijdens de Grand Prix van Australië totaal niet nodig was. Volgens de Nederlander had de rotzooi na Kevin Magnussen's crash makkelijk opgeruimd kunnen worden onder een VSC of normale safety car.
Dat zag de FIA toch anders, aangezien zij al vrij snel besloten om een code rood te geven. De officiële uitleg is dat er te veel deeltjes carbon op het asfalt lagen tussen bocht twee en drie, waardoor de kans op lekke banden te groot was. Maar in de paddock denkt men dat de FIA sinds Abu Dhabi 2021 altijd een rode vlag zal zwaaien, als er aan het einde van de race safety car komt.
Zo ook in Australië. De laatste twee ronden van de race werden hierdoor een mini Sprint - zoals we die ook krijgen in Azerbeidzjan - maar veel geracet werd er niet. In de eerste bocht ging het al helemaal mis, met crashes van Nyck de Vries, Logan Sargeant, Fernando Alonso, Carlos Sainz, Pierre Gasly en Esteban Ocon.
Volgens Verstappen had de FIA dat aan zichzelf te danken, maar Toto Wolff is het daar niet mee eens. De Mercedes-baas meent dat de stewards de juiste keuze hebben gemaakt, omdat dat nou eenmaal in het regelboek staat.
"In mijn ogen moet de wedstrijdleiding de regels altijd volgen. Dat gebeurde hier ook", begint Wolff bij Sky Deutschland. "Als de regel dat voorschrijft, moet je het ook op die manier doen."
Dat beiden Alpine's uitvielen bij de herstart en ook Nyck de Vries en Logan Sargeant hun weg niet konden vervolgen vindt Wolff spijtig, maar dat is onderdeel van het racen. Zolang de stewards de regels volgen, is Wolff het ermee eens.
"De wedstrijdleiding is in de Formule 1 verantwoordelijk voor de uitvoering van de regels. We kunnen onze mening overbrengen, maar in dit geval was er een regel voor en die is juist uitgevoerd", aldus de Oostenrijker.
Lees het artikel op de mobiele website