Mercedes-teambaas Toto Wolff werd na afloop van de kwalificatie in Singapore gevraagd naar een mogelijke relatie tussen de nieuwe 'technical directives' van de FIA en de desastreuze kwalificatie van de beide Red Bull-coureurs. Volgens de Oostenrijker is het nog te vroeg om te kunnen zeggen of Red Bulls vorm in Singapore daadwerkelijk is toe te schrijven aan de hernieuwde FIA-regels.
Red Bull wist dit seizoen alle races te winnen en ook in de kwalificatie was Red Bull vaak oppermachtig. Verwacht werd dat Red Bull het zwaar zou hebben in Singapore vanwege de hobbeligheid van het circuit. Niemand had echter verwacht dat er geen enkele Red Bull-bolide doorgang zou vinden naar Q3. Volgens Verstappen was men bij Red Bull net zo verbaasd als de rest van de wereld.
Ook analist Mark Hughes van The Race schrijft Red Bulls vorm toe aan de karakteristieken van het circuit. Daar is echter niet iedereen het mee eens. Al snel werd er online namelijk de link gelegd tussen de recente technical directives van de FIA en de vorm van Red Bull. Zo denken velen dat Red Bull gebruik maakte van illegale onderdelen op de RB19 en daardoor zo dominant was. Nu dat niet meer mag, wordt de echte vorm van Red Bull duidelijk.
Gevraagd naar deze claims geeft Wolff bij Racefans.net aan dat het nog te vroeg is om uitspraken te doen over een mogelijke link tussen de twee variabelen. "Het is zo moeilijk om daar iets over te zeggen, want we hebben maar twee dagen aan data hier in Singapore. Daarna gaan we naar een ander circuit waar de TD's (technical directives) ook een rol spelen. Laten we dus afwachten."
Ook tijdens de dominante periode van Mercedes waren er immers races waarbij de Duitse formatie niet vooruit te branden was. "We hebben die slechte weekenden ook met Mercedes gehad in het verleden, dus ik concentreer me liever op wat we als Mercedes kunnen bereiken, dan dat ik nadenk over de vraag of de TD's effect hebben gehad op Red Bull", aldus de Oostenrijker.
Lees het artikel op de mobiele website