Bij Mercedes heeft Lewis Hamilton een legendarische status voor zichzelf opgebouwd, waarbij hij zesmaal het Formule 1-wereldkampioenschap wist op te eisen terwijl hij in dienst was van het Duitse team. Maar de laatste jaren ging het Hamilton een stuk minder goed af. Vanaf het begin van het 2022 F1-seizoen wist de Brit slechts twee keer als winnaar over de streep te komen.
Beide overwinningen behaalde Hamilton in 2024, terwijl hij in zowel 2022 als 2023 zonder overwinningen achter bleef. Het is een groot verschil met de periode voor de huidige reglementen, waarin Hamilton bijna alles wist te winnen wat los en vast zat. Volgens Mercedes-baas Toto Wolff is daar een duidelijke reden voor: Lewis Hamilton kan niet zo goed omgaan met de huidige type F1-auto's.
En dat is slecht nieuws voor Ferrari, aangezien zij de komende twee seizoenen Hamilton in dienst hebben. Als hij zijn rijstijl niet aanpast, zal hij ook daar waarschijnlijk niet succesvol worden. Dat zegt Toto Wolff niet op die manier, maar uit zijn woorden is dat wel op te maken.
"Deze generatie auto's past niet zo goed bij Lewis. Hij remt laat en gooit de auto agressief de bocht in. De auto en de banden kunnen dat niet aan, omdat de banden die belasting niet aankunnen. Soms is het beter om op 98 procent te rijden. Dat merk je meer in de kwalificatie dan in de races", zegt Toto Wolff bij het Duitse Auto, Motor und Sport.
Overigens meent de CEO van het Mercedes F1 Team niet dat Hamilton daar alleen schuldig aan is. Ook het team uit Brackley had dingen beter moeten aanpakken. Zij kregen het namelijk niet voor elkaar om een auto te bouwen die betrouwbaar was, waardoor Hamilton zich daar op aan kon passen. Was dat wel gelukt, had de Brit met de huidige generatie auto's ook gewoon voor kampioenschappen kunnen strijden.
"Hij had ook na 2021 voor overwinningen en titels kunnen blijven strijden als we hem het juiste materiaal hadden gegeven. Maar dat is ons niet gelukt. Tot nu toe zijn we er gewoon niet in geslaagd om de auto consistent te laten presteren en de coureurs iets te geven dat voorspelbaar is, dat genoeg downforce heeft, dat niet stuitert of springt, dat een acceptabel weggedrag heeft, waarbij de bandenslijtage goed gecontroleerd kan worden en de banden niet te koud of te warm zijn.”
Naast het feit dat Hamilton niet zo goed om kan gaan met de huidige generatie auto's, dachten veel mensen dat hij met zijn hoofd ook al bij Ferrari zat, het team waar hij in 2025 bij aan de slag gaat. Maar dat is in de ogen van Wolff niet waar.
"Ik denk niet dat hij al met zijn hoofd bij zijn nieuwe team was. Lewis is daar te professioneel voor.”
Lees het artikel op de mobiele website