Volgens Dr. Obbs, een engineer op X (voorheen bekend als Twitter), is er een hoop onvrede in de Formule 1 na de bekendmaking van de 2026-regels. Die onvrede zou volgens Dr. Obbs zelfs zo groot zijn dat er twee teams dreigen uit de sport te stappen als er geen veranderingen worden doorgevoerd.
Op donderdag werden de nieuwe regels voor het 2026-seizoen wereldkundig gemaakt. Daarin stond onder meer dat de Formule 1-bolides in 2026 een flink stuk smaller en korter zullen zijn dan momenteel het geval is. Ook zal er zo'n 30 kilogram aan gewicht verdwijnen waardoor het totale gewicht van een Formule 1-auto in 2026 op 768 kilogram ligt (in plaats van de huidige 798 kilogram).
Verder zal er ook een hoop veranderen op motorisch en aerodynamisch vlak. Het motorvermogen zal namelijk voor bijna 50% uit elektrische energie bestaan en ook zal de brandstof in 2026 volledig biologisch zijn. Op aerodynamisch vlak zullen de voor- en achtervleugel flink veranderen en lijkt er ook een einde te komen aan de Venturi-kanalen.
Er is volgens Dr. Obbs echter een punt bij de aerodynamische kant van de 2026-auto's waarmee tenminste twee teams het zwaar oneens zijn. In de reglementen zoals die donderdag wereldkundig werden gemaakt, staat namelijk dat 2026-auto's over actieve aerodynamica zullen beschikken. Volgens Dr. Obbs zou er hier echter nog overeenstemming over zijn bereikt tussen de teams en de FIA.
"Blijkbaar was het vandaag een chaotische dag met de publicatie van deze nieuwe regels. Ik heb vernomen dat elk team een technische vertegenwoordiger heeft gestuurd om de FIA te ontmoeten over de vrijgave van de reglementen op een bepaald moment vandaag", trapt Dr. Obbs af op zijn X-account.
"Blijkbaar zijn de vrijgegeven regels nooit definitief goedgekeurd door alle teams en ten minste twee teams dreigen ermee uit de serie te stappen als ze doorgaan zoals ze vandaag zijn vrijgegeven. Er zijn veel boze teamleden op de grid", gaat de engineer verder.
"Na wat meer speurwerk blijkt dat er vooral zorgen zijn over de actieve aero voor de voor- en achtervleugel, die NIET door de coureur worden bestuurd, maar worden geactiveerd via regelsystemen en software. De teams vinden dit een enorm risico in het geval van een defect. Daarnaast maken ze zich zorgen dat het kostenplafond ook de kosten van vervangende actieve aerodynamische onderdelen zou verbieden. Het klinkt alsof de FIA hier problemen mee gaat krijgen", aldus Dr. Obbs.
Lees het artikel op de mobiele website