Na een enerverende vrijdag in Monaco stond de derde vrije training voor de race van zondag op de planning. Op het stratencircuit in Monte Carlo werd wederom veel spektakel verwacht tijdens de laatste trainingssessie, waar het in 2018 gruwelijk misging voor Max Verstappen. De Nederlander crashte toen aan het einde van VT3, waardoor hij de kwalificatie aan zich voorbij moest laten gaan en een mogelijke overwinning door het putje zag spoelen.
Sinds dat moment heeft Verstappen zijn aanpak veranderd en is hij de beste coureur van het veld geworden, waardoor VT3 in Monaco voor altijd een speciale betekenis voor de Red Bull-coureur zal hebben. En na de trainingen van vrijdag keek Verstappen al uit naar de laatste oefensessie van dit weekend, aangezien hij van mening was dat er nog veel meer snelheid in zijn RB21 zat.
Het team kende een zéér solide VT1 en probeerde de set-up zo ver mogelijk te pushen, wat ze voor VT2 nét te ver hadden gedaan, waardoor hij de bochten niet meer zo kon aanvallen als in de eerste training. Maar wegens het feit dat hij zich zo goed voelde in zijn Red Bull in de eerste training, kon hij niet wachten om op zaterdag weer aan de slag te gaan.
Maar wachten deed Verstappen toch, gezien hij in het eerste kwartier van de derde vrije training geen meter op de baan had afgelegd. Zoals wel vaker kwamen aan het begin van de sessie alleen wat middenveld- en achterveldteams naar buiten, waarvan Nico Hülkenberg de beste tijd wist te rijden in zijn Sauber. Daarna werd het startschot gegeven voor de topteams om naar buiten te komen, waarbij Ferrari de eerste topper op de baan was.
Nadat de Ferrari's van Lewis Hamilton en Charles Leclerc naar buiten kwamen, die op de vrijdag in beide sessies de snelste tijd noteerden, kwamen ook de andere toppers de baan bekijken. De McLarens en Red Bulls volgden al snel en daaruit bleek dat de teams wat andere 'runplans' hadden.
Ferrari en McLaren zetten hun rondjes neer op de zachte banden, terwijl de Red Bulls rondreden op de mediums. En op de Pirelli-banden met de gele wang was Max Verstappen in zijn sas. De Nederlander, die al voorspelde dat hij op zaterdag sneller zou zijn, zette telkens de snelste tijd neer en op het moment dat het veld naar binnen kwam om nieuwe banden op de auto's te leggen en even bij te tanken, had de viervoudig wereldkampioen een voorsprong van bijna drie tienden op Ferrari-coureur Charles Leclerc.
De Monegask had zijn tijd ook nog eens gezet op zachtere banden, waardoor het vertrouwen binnen het Red Bull-kamp alleen maar toe zal nemen.
Maar tot ieders verbazing wist Max Verstappen zijn tijd, gezet op de mediums, niet meer te verbeteren. Op het moment dat de Limburger de zachte banden onder zijn Red Bull RB21 plaatste, verloor hij de grip en klaagde hij voortdurend richting zijn team. Volgens Verstappen was de C6-band 'niet te gebruiken' en dat is toch een probleem, aangezien hij deze banden in de kwalificatie zal moeten gebruiken.
En waar Verstappen moeite had met de zachtste Pirelli-banden, vond Charles Leclerc juist tijd. De thuiscoureur sloot VT3, net als de twee sessies op vrijdag, als snelste coureur af, met bijna drie tienden voorsprong op Max Verstappen. De Nederlander, die dus op de mediums zijn ronde neer had gezet, bleef de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri nipt voor.
Echter werd de sessie niet afgesloten als Lewis Hamilton het zou hebben gewild. De Brit begon steeds meer zelfvertrouwen te krijgen en zette telkens een snellere tijd neer, maar in zijn laatste snelle ronde ging hij net iets té snel, waardoor hij zijn Ferrari in de muur plantte. In de bocht Massenet vond Hamilton de vangrail met een vrij zware klap, waardoor er direct vraagtekens zijn of zijn versnellingsbak het heeft overleefd.
Het geluk voor Hamilton is dat hij geen trainingstijd hoefde te missen door deze crash, aangezien de sessie onder de rode vlag eindigde en men zich nu klaar gaat maken voor de kwalificatie. Bekijk de volledige uitslag hieronder:
Lees het artikel op de mobiele website