Dé belangrijkste sessie van het Grand Prix-weekend in Monaco zit er inmiddels weer op. De kwalificatie op het stratencircuit in Monte Carlo speelde zich zaterdagmiddag af in een hectische sessie, waarin de startopstelling bepaald werd. Normaliter worden de punten pas op zondag verdeeld - wat in Monaco ook het geval is - maar eigenlijk wordt op zaterdag al duidelijk wie op welke plaats gaat eindigen.
In de straten van Monte Carlo is het nagenoeg onmogelijk om in te halen, waardoor de kwalificatie des te belangrijker wordt. Al jaren is dit dé belangrijkste sessie van het weekend in Monaco en dat is in 2025 niet anders - ondanks het feit dat er een nieuwe pitstopregel in het leven is geroepen.
Om de race wat meer spanning te geven zijn alle coureurs verplicht om twee keer van banden te wisselen op zondag in Monaco. Hiermee hoopt de FIA dat er wat meer inhaalacties te zien zijn op de baan, maar de teams hadden alsnog alle aandacht gevestigd op de zaterdagmiddagsessie. En in Q1 was direct te zien dat de druk er vol opstond bij de coureurs.
Waar Q1 normaliter vrij rustig begint, besloten de meeste teams direct naar buiten te komen, om ervoor te zorgen dat de coureurs zoveel mogelijk rondjes te kregen om zelfvertrouwen op te bouwen tussen de muren in Monaco. Vooraan het veld bleek dat Ferrari, McLaren en Red Bull Racing een sterke auto mee hadden genomen - waarbij Verstappen in zijn eerste ronde direct de snelste tijd van Q1 neerzette.
Lang kon Max daar niet van genieten, aangezien de Ferrari van Charles Leclerc en beide McLarens even later sneller gingen dan de RB21 van Verstappen. En in tegenstelling tot zijn concurrenten kon Max zich niet verbeteren na deze poging, waardoor hij naar binnen kwam om van banden te wisselen - wat deels het gewenste resultaat opleverde en hij op de derde plek doorging naar Q2.
Achterin het veld ging het een stuk minder van harte, waarbij Kimi Antonelli de gehele sessie al moeite had om mee te komen met de rest van de toppers. In een ultieme poging om toch in Q2 te geraken ging de Italiaan net iets te ver en raakte hij de muur bij het uitkomen van Nouvelle chicane en zorgde hij voor een rode vlag.
En dat was het begin van een dramamiddag voor Mercedes, aangezien niet veel later de W16 van George Russell uitviel met een probleem aan zijn batterij. In zijn eerste poging in Q2 ging de Brit over een hobbel in de weg en daardoor schakelde zijn krachtbron zichzelf uit, waardoor Mercedes geen auto's meer in competitie had voor de rest van de sessie. Russell zette zijn auto stil in de tunnel en bracht daarmee de tweede rode vlag naar buiten.
Na deze korte onderbreking werden de échte tijden neergezet in de tweede sessie. Daarin bleek dat Ferrari en McLaren nek-aan-nek gingen, waarbij vooral Lando Norris en Charles Leclerc in uitstekende vorm verkeren. Echter bleek ook Alex Albon over een geweldige auto te beschikking, aangezien de Britse Thai de derde tijd noteerde, waarbij hij een anderhalve tiende sneller was dan Max Verstappen.
De Red Bull-coureur kwam er met zijn Red Bull RB21 niet aan te pas op de vierde positie, maar zijn teamgenoot had nog veel meer problemen in Monaco. Yuki Tsunoda kwam namelijk niet verder dan een twaalfde positie en was daarmee uitgeschakeld uit Q2. De Japanner zakt daarmee steeds verder weg en lijkt in dezelfde valkuilen te trappen als Sergio Pérez en Liam Lawson.
Daarna was het tijd voor de spannendste en belangrijkste kwalificatiesessie van het seizoen: Q3 in Monaco. En in de eerste snelle runs van Q3 werd duidelijk dat de McLarens wat hebben lopen 'sandbaggen' in de vrije trainingen. Lando Norris en Oscar Piastri stonden na de eerste pogingen in de laatste sessie op een één-tweetje, met Charles Leclerc daar vrij ver achter.
De Monegask was bijna twee tienden langzamer dan Norris, terwijl ook Max Verstappen niet aan de tijd van de McLarens wist te komen. Ook de Limburger kwam twee tienden tekort, waardoor hij op P4 eindigde. En het werd helaas nog erger voor Verstappen.
In de tweede runs was Lando Norris nog sneller dan hij in zijn eerste poging was, waarbij ook Charles Leclerc een geweldige rondetijd neerzette. Echter kwam de Monegask een tiende tekort om zijn poleposition in Monaco te prolongeren, waarbij hij de race wel op P2 mag starten - vlak voor Oscar Piastri en Lewis Hamilton.
Max Verstappen kwam zeven tienden (!) tekort en eindigde daardoor op P5, waarmee hij eigenlijk al kansloos is voor de zege in Monte Carlo. Met wat geluk kan hij naar het podium...
Lees het artikel op de mobiele website