Max Verstappen heeft de Formule 1 Grand Prix van Qatar op zijn naam geschreven. Achter de Nederlander kwamen Charles Leclerc en Oscar Piastri als tweede en derde over de streep op het Losail International Circuit.
Na nog geen halve ronde te hebben gereden, werd de safety car naar buiten gestuurd door de FIA vanwege een crash tussen Williams-coureur Franco Colapinto, Alpine-coureur Esteban Ocon en Haas-coureur Nico Hülkenberg. De eerste twee coureurs zagen hun race daarbij eindigen in een DNF, terwijl laatstgenoemde zijn weg kon vervolgens na een bezoekje aan de pitstraat.
Verstappen kende daarentegen een hele goede start. De Nederlander wist namelijk voorbij te gaan aan polesitter George Russell en kwam daarmee aan de leiding van de wedstrijd. Ook Lando Norris wist voorbij te komen aan Russell. Daardoor reden oud-kampioenschapsrivalen Verstappen en Norris dus op de eerste en tweede stek, met daarachter Russell.
Aan het einde van ronde vier kwam de safety car naar binnen en was het Verstappen die zijn leiding in de wedstrijd behield. Ook de coureurs achter Verstappen behielden hun posities. Visa Cash App RB-coureur Liam Lawson kende daarentegen een minder goede herstart, aangezien de Nieuw-Zeelander na een aanvaring met Valtteri Bottas in de eerste bocht helemaal achteraan lag.
In de rondes na de safety car-herstart was het Verstappen die vooraan de race dicteerde. Achter hem waren er nauwelijks veranderingen in de pikorde. Dat veranderde in ronde 24 toen Mercedes-coureur Russell zijn eerste stop van de race maakte. Russells pitstop verliep echter niet heel soepel, aangezien hij maar liefst zeven seconden stilstond. Daardoor viel de polesitter ver terug in de pikorde.
In ronde 35 van de race werd de race opgeschrikt door een tweetal lekke banden bij Lewis Hamilton en Carlos Sainz. Door een kapotte spiegel op het rechte stuk reden de beide coureurs hun banden kapot. Daardoor maakten ook Verstappen en Norris hun eerste stop van de race en switchten de twee leiders in de wedstrijd naar de harde band.
De wedstrijdleiding besloot tegelijkertijd de safety car naar buiten te sturen. Daardoor konden Verstappen, Norris en Piastri een 'gratis' pitstop maken, maar de grote winnaar van de safety car was Alpine-coureur Pierre Gasly. De Fransman reed namelijk op een nette zesde plaats na de eerste ronde pitstops en lag daarmee op flinke puntenkoers voor het geplaagde team van Alpine.
Om alle schade van de baan te halen, reden de coureurs meerdere rondes door de pitstraat heen. Bij de herstart van de race zou het dan ook een echte sprintrace tot aan het einde van de Grand Prix worden, aangezien er minder dan twintig rondes te rijden waren toen de safety car naar binnen werd geroepen door de wedstrijdleiding.
In ronde 39 dook de safety car naar binnen en werd de wedstrijd hervat. Bij de herstart was het Verstappen die zijn leiding behield, ook al stond de Nederlander flink onder druk door een matige herstart en een zeer goede herstart van Norris.
Al snel zou de derde safety car van de race naar buiten worden gestuurd. Hülkenberg en Sergio Pérez zagen hun race namelijk eindigen in een DNF. Laatstgenoemde leek daarbij te spinnen achter de safety car, terwijl Hülkenberg met zijn Haas-bolide in de grindbak stond.
In ronde 42 dook de safety car voor de derde keer in de race naar binnen en was het opnieuw Verstappen die zijn leiding behield. Anders dan bij de tweede herstart wist Verstappen nu wel met een goede voorsprong weg te rijden bij Norris.
De Brit zou op zijn beurt een tien seconden stop/go-penalty krijgen voor het negeren van een gele vlag, iets waarvan de wedstrijdleiding op werd geattendeerd door Verstappen en Red Bull. Ook Hamilton kreeg vervolgens een zeer zware straf, een drive through penalty, voor het overschrijden van de snelheidslimiet in de pitstraat.
Uiteindelijk zou Verstappen de Grand Prix van Qatar op zijn naam schrijven. Achter de 27-jarige Nederlander was het Leclerc die als tweede over de streep kwam en Piastri die de derde en laatste podiumplaats op zijn naam schreef.
Voor Gasly (P5) en Zhou Guanyu was de Grote Prijs van Qatar een geweldige race, Allen scoorden zij namelijk goede punten voor hun teams, waarbij Zhou het team van Stake F1 eindelijk van de nul punten afhaalde met een knappe achtste plaats.
Door de flinke penalty van Norris en Ferrari's tweede en zesde plaats wordt het constructeurskampioenschap beslist tijdens de aankomende Grand Prix van Abu Dhabi. Verder hebben Gasly en Zhou met een knappe vijfde en achtste plaats goede zaken gedaan voor Alpine en Stake F1 in het constructeurskampioenschap. Bekijk de volledige bijgewerkte stand via deze link.
Bekijk hieronder de volledige uitslag van de Formule 1 Grand Prix van Qatar:
1. | Max Verstappen | |
2. | Charles Leclerc | +6.031s |
3. | Oscar Piastri | +6.819 |
4. | George Russell | +14.104 |
5. | Pierre Gasly | +16.782 |
6. | Carlos Sainz | +17.476 |
7. | Fernando Alonso | +19.867 |
8. | Zhou Guanyu | +25.360 |
9. | Kevin Magnussen | +32.177 |
10. | Lando Norris | +35.762 |
11. | Valtteri Bottas | +50.243 |
12. | Lewis Hamilton | +56.122 |
13. | Yuki Tsunoda | +61.100 |
14. | Liam Lawson | +62.656 |
15. | Alexander Albon | +1 ronde |
16. | Nico Hülkenberg | DNF |
17. | Sergio Pérez | DNF |
18. | Lance Stroll | DNF |
19. | Franco Colapinto | DNF |
20. | Esteban Ocon | DNF |
Lees het artikel op de mobiele website