De Sprint voor de Grand Prix van België zit erop, waardoor de coureurs en teams zich kunnen gaan richten op de kwalificatie en de race, welke later dit weekend gepland staan.
Voorafgaand aan de Sprint was er nog wat chaos op de grid, waarbij vooral Alpine de zaakjes niet helemaal op orde had. Franco Colapinto startte de verkorte race al uit de pitstraat, nadat zijn team de parc fermé regels had overtreden. Maar ook teamgenoot Pierre Gasly, die zich als achtste had gekwalificeerd, was niet terug te vinden op de grid. Vlak voor de start van de Sprint zag Alpine ineens een probleem aan de krachtbron van de Fransman, die door een waterlek terug de pitstraat in werd geduwd.
De rest van het veld ging wel normaal van start en tijdens die start bleek dat Oscar Piastri gelijk had, toen hij op vrijdag aangaf dat hij 'bang' was voor de topsnelheid van de Red Bull van Max Verstappen. Na de eerste bocht dook de Nederlander in de slipstream van Piastri en ging hij op Kemmel Straight voorbij aan de leider in het kampioenschap.
En niet alleen Verstappen ging voorbij aan een McLaren, ook Charles Leclerc wist een inhaalactie te plaatsen in de openingsronde. De Ferrari-coureur haalde op zijn beurt Lando Norris in bij Les Combes en haalde de Brit daarmee van het podium af. Echter duurde het niet lang voor Norris weer voorbij ging aan Leclerc en daarmee P3 opeiste, terwijl de Ferrari-coureur veel snelheid verloor en Norris langzaam uit zijn zicht verloor.
Vooraan het veld volgde na de start een rondenlange strijd tussen Max Verstappen en Oscar Piastri, die auto's hebben die op verschillende punten op het circuit snel zijn. Verstappen heeft veel topsnelheid, maar mist downforce, terwijl Piastri het juist andersom heeft. In de bochten is de McLaren MCL39 van Piastri snel, maar op de rechte stukken komt de auto van de Australiër wat tekort.
Dit zorgde ervoor dat Verstappen keer op keer een kleine voorsprong wist te houden aan het einde van de twee DRS-zones, waarna hij de rest van de ronde Piastri in de vuile lucht kon houden, wat ervoor zorgde dat de McLaren-coureur geen echte kans had op een inhaalactie. In de tussentijd kwam Lando Norris steeds dichterbij bij zijn teamgenoot, maar ook hij kwam in de vuile lucht vast te zitten, achter de Red Bull-trein met Verstappen als machinist.
Met z'n drieën gingen Verstappen en de McLaren-coureur richting het einde van de Sprint, terwijl de rest van de grid op grote achterstand werd gereden. Charles Leclerc, die aan het begin van de verkorte race nog voorbij ging aan Norris, zat na tien rondes al op zes seconden van Verstappen - in het weekend waarin Ferrari een nieuwe ophanging introduceerde.
De drie coureurs vooraan het veld gingen tot en met het einde binnen een seconde van elkaar richting de finishlijn, waarbij Max Verstappen uiteindelijk aan het langste eind trok. De Nederlander wist met zijn inhaalactie aan het begin van de race een slag te slaan en daarmee de McLarens in een vervelende hoek te duwen, aangezien het Britse team geen gebruik kon maken van hun voordeel in de bochten.
In de rest van het veld gebeurde er bar weinig tijdens de Sprint, omdat de coureurs geen risico's wilden nemen voor een minimaal aantal punten en er op meerdere plekken een DRS-trein ontstond op Spa-Francorchamps. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat Verstappen de overwinning wist te behalen, voor de beide McLarens die op P2 en P3 eindigden.
Lees het artikel op de mobiele website