De tweede vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan zit erop, waardoor de teams en coureurs de testdag in Bakoe hebben doorstaan. Op het stratencircuit aan de Kaspische Zee begon de dag met een zéér vuile baan, waar weinig grip lag, waarna er steeds meer en meer rubber op de baan kwam te liggen en de coureurs in VT2 een belangrijke sessie voor de boeg hadden.
In Bakoe geldt dezelfde regel als in Monaco: hoe meer ronden je rijdt, hoe meer zelfvertrouwen je hebt en hoe sneller je kan rijden op zaterdag en zondag. Mede daarom kwamen aan het begin van de sessie veel coureurs naar buiten, behalve Franco Colapinto en George Russell. De Williams-rijder moest even wachten, nadat hij in VT1 een crash had veroorzaakt en George Russell moest een nieuwe motor in zijn auto gezet krijgen.
De andere achttien coureurs probeerden wel direct zoveel mogelijk ronden te rijden in Azerbeidzjan, maar niet iedereen was gelijk tevreden over zijn auto. Zo liet Charles Leclerc weten dat zijn auto 'gebogen' aanvoelde, nadat ook hij crashte in de eerste training. Daarnaast maakte Max Verstappen duidelijk dat zijn Red Bull RB20 wederom onderstuur had in de bochten, wat ervoor zorgde dat hij niet aan de tijd van teamgenoot Sergio Pérez kon komen, die op de medium band een halve seconde sneller was dan de Nederlander.
En om het allemaal nog erger te maken voor Verstappen verremde hij zich ook nog eens in de eerste sector, tijdens één van zijn laatste snelle rondes op de medium band. De drievoudig wereldkampioen probeerde aan te remmen voor de vijfde bocht, maar kreeg zijn Red Bull niet gestopt en belandde bijna in de muur. Het is dat hij direct op de rem trapte en daarmee zijn banden naar de gallemiezen hielp, anders was zijn sessie al voorbij geweest...
Waar iedereen had verwacht dat Red Bull Racing in Azerbeidzjan een lastige tijd ging hebben, nadat het team in Italië een pijnlijke nederlaag te verwerken kreeg, was de eerste vrije training al een stuk positiever dan verwacht. Max Verstappen eindigde daar als eerste, terwijl Pérez de tweede plek innam. Maar ook de tweede training was best prima te noemen vanuit Red Bull-oogpunt.
Sergio Pérez stond lange tijd op de eerste stek, voordat Charles Leclerc richting het einde van de sessie de snelste tijd neerzette - terwijl alle andere coureurs op dat moment hun lange runs aan het rijden waren. Daarnaast klonk Max Verstappen ook een stuk positiever over de radio, waarbij hij meldde dat hij geen problemen had met de achterkant van de auto. Het is lang geleden sinds een dergelijk radiobericht is verstuurd vanuit de Nederlander...
Bekijk hieronder de volledige uitslag van de tweede vrije training in Azerbeidzjan:
Lees het artikel op de mobiele website