Voormalig monteur Max Verstappen haalt uit naar Red Bull-partner

| door R. Willems

Calum Nicholas, voormalig Red Bull-monteur heeft uitgehaald naar de voormalig motorpartner van Red Bull Racing. Vanaf 2007 besloot het Oostenrijkse team Renault-motoren te gebruiken, waarmee grote successen werden geboekt. In het V8-tijdperk wist Red Bull namelijk acht titels te winnen tussen 2010 en 2013.

Sebastian Vettel ging er in die periode viermaal vandoor met de coureurstitel, terwijl Red Bull Racing ook viermaal op rij het kampioenschap voor constructeurs won. De samenwerking met Renault was dan ook geweldige te noemen, maar dat veranderde allemaal in 2014. Dat jaar werden de nieuwe V6-hybride motorregels geïntroduceerd en de Franse fabrikant ging met die motoren helemaal de mist in.

De krachtbronnen uit Viry waren niet alleen veel te langzaam, ze waren ook nog eens ontzettend onbetrouwbaar. Tussen 2014 en 2018 werden er weinig successen meer geboekt - al helemaal niet op het gebied van kampioenschappen - aangezien de Renault-motor niet in de buurt kwam van de Mercedes-krachtbron. Dat heeft Max Verstappen jarenlang tegengehouden in een strijd om de titel.

In 2019 stapte Red Bull over op Honda-motoren, waarna het succes weer langzaamaan begon te komen. Vanaf 2021 heeft Max Verstappen, samen met Honda, vier titels gewonnen. En in die periode was de Nederlander ontzettend dominant, wat in Hongarije ook weer duidelijk werd aan de hand van een uitzonderlijke statistiek.

Lees ook

Verstappen jarenlang niet op een ronde gezet

De viervoudig wereldkampioen is namelijk sinds de Grand Prix van Italië in 2017 niet meer op een ronde gezet in een Formule 1-race. Dat is zes jaar langer dan welke andere coureur dan ook. Die statistiek werd boven water getoverd na de race in Hongarije, waar de helft van het veld op een ronde werd gezet.

En die statistiek heeft ook voormalig Red Bull-monteur Calum Nicholas bereikt. Op X [voorheen Twitter] liet de Brit weten dat hij soms nog nachtmerries heeft van de Renault-krachtbron. De race waar Verstappen voor het laatst op een ronde werd gezet, de GP van Italië op Monza, was met de Franse motor namelijk een hel. Op het rechte stuk kwamen die motoren veel snelheid tekort en veelal ploften deze krachtbronnen dan ook op circuits met lange rechte stukken - zoals Monza, Spa-Francorchamps of Bakoe.

Op X zegt Calum Nicholas, op de statistiek van Verstappen laatste race op een ronde achterstand het volgende: "Monza met de Renault PU [Power Unit = krachtbron, red.] was voor mij geen pretje", aldus de voormalig Red Bull-monteur.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen