WEC- en Formule E-coureur Robin Frijns heeft in zijn column voor Formule1.nl gehint op een ingreep van de FIA bij de RB20, de 2024-bolide van Red Bull. Frijns laat weten dat hij het een en ander heeft opgepikt uit de Spaanse media.
Frijns reed in het verleden in de Formule BMW, Eurocup Formule Renault 2.0, Formule Renault 3.5 Series en de GP2 Series (de voorloper van de Formule 2). In de drie eerstgenoemde klassen werd Frijns tussen 2010 en 2012 opeenvolgend kampioen. Na zijn succes in de Formule Renault 3.5 mocht Frijns in 2012 meedoen aan de Young Drivers Test van de Formule 1 in Abu Dhabi. Daar mocht de Nederlander instappen in de RB8 van Red Bull.
Inmiddels is Frijns neergestreken in het World Endurance Championship met het Hypercar-project van BMW en komt hij ook uit in de Formule E. In de Hypercar-klasse van het WEC heeft Frijns tot op heden nog geen grote successen weten te boeken. In de Formule E is dat een heel ander verhaal en staat de Maastrichtenaar geregeld op het podium.
Door zijn tijd in de Formulewagens weet Frijns een hoop van de Formule 1. Ook hem is de plotse neergang van Red Bull dus niet ontgaan. In zijn column voor Formule1.nl zegt de Nederlander dan ook dat er hem iets is opgevallen in de Spaanse pers.
"Wat ik uit de Spaanse media heb vernomen is dat de FIA iets heeft gevonden, of dat andere teams hebben geklaagd over iets specifieks aan de auto van Red Bull. Uiteindelijk heeft Red Bull dat onderdeel ook moeten veranderen", trapt Frijns af.
"Daardoor zou Red Bull veel snelheid zijn verloren. Het zou me niet verbazen als dat (het gerucht over de FIA-ingreep aan het adres van Red Bull, red.) waar is, want in de Formule 1 is het natuurlijk hard tegen hard tussen de teams. Iedereen houdt elkaar in de gaten. Dat maakt de sport ook zo leuk, denk ik", aldus Frijns.
Lees het artikel op de mobiele website