2026-motor Red Bull loopt 'ernstig' achter op concurrenten: 'Helmut Marko heeft Ford geadviseerd zich terug te trekken'

| door R. Willems

Volgens Erik van Haren, de journalist die als eerste wist te melden dat Christian Horner onderwerp van een intern onderzoek van Red Bull GmbH was, is er meer aan de hand achter de schermen van Red Bull Racing. Niet alleen is er een machtsstrijd gaande tussen Christian Horner en Helmut Marko, het loopt op één afdeling niet zoals gewenst.

Daarmee doelt Van Haren op het motorproject van Red Bull, Red Bull Powertrains. Vanaf 2026 gaat het Oostenrijkse team met een eigen krachtbron rijden en in 2022 is het team begonnen met de bouw van de Powertrains-afdeling. Zo werden er een aantal hooggeplaatste engineers bij Mercedes weggehaald om bij het motorproject van Red Bull te komen werken.

Althans, bij Red Bull heeft men het gevoel dat het belangrijke medewerkers waren van Mercedes HPP [High Performance Powertrains], maar Toto Wolff heeft dit vorig jaar ontkend. Volgens de baas van Mercedes heeft Red Bull 'afdankertjes' vanuit Brixworth naar Milton Keynes gehaald, waar ze de leiding hebben gekregen over het motorproject.

"Bij ons waren ze al klaar binnen de organisatie, terwijl ze daar een leidende rol hebben gekregen. Maar ik vind het prima, ze hebben ze een tweede leven gegeven."

Toto Wolff over de Mercedes-engineers bij Red Bull Powertrains
Lees ook

2026-motor Red Bull stelt teleur

Wellicht blijkt nu dat Toto Wolff gelijk heeft gehad met die opmerking. Volgens Erik van Haren gaat het namelijk helemaal niet goed met Red Bull Powertrains. Het team van Max Verstappen moet over twee jaar gebruik gaan maken van eigen gebouwde motoren en het lijkt er op dit moment op dat die krachtbron ver ondermaats gaat zijn. Vorig jaar kwamen er al geruchten naar buiten dat Red Bull niet op het niveau van Mercedes en Ferrari zou zitten en de journalist van De Telegraaf - doorgaans zéér goed ingevoerd over nieuws uit het Oostenrijkse team - beaamt dat nu.

Van Haren meldt zelfs dat er verhalen rondgaan dat Helmut Marko al een 'slechtnieuwsgesprek' heeft gevoerd met Ford, de motorpartner van Red Bull voor 2026, waarin hij ze heeft laten weten dat ze zich beter terug kunnen trekken, omdat het op deze manier geen succesvol verhaal gaat worden.

"Van [Helmut] Marko wordt ook gezegd dat hij de Amerikaanse partner Ford heeft geadviseerd zich terug te trekken uit het motorenproject met Red Bull, omdat de krachtbron die wordt gebouwd voor 2026 ernstig tekort zou schieten", aldus Van Haren in de Nederlandse krant.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen