Adrian Newey gaat de komende jaren aan de slag als speciaal adviseur van de aerodynamische afdeling van Aston Martin. De Brit, die eerder dit jaar vertrok bij Red Bull Racing, heeft zijn contract bij het team van Lawrence Stroll al getekend en zal in de week voor de Grand Prix van Azerbeidzjan aangekondigd worden als nieuw teamlid van Aston Martin.
Maandenlang gingen er geruchten over de toekomst van Adrian Newey. Zou de meesterontwerper er de brui aangeven en met pensioen gaan of zou hij nog een aantal jaartjes actief blijven in de Formule 1. Na uitspraken van de Brit werd duidelijk dat hij het zelf wel zag zitten om nog een paar seizoenen door te gaan en lange tijd leek het erop dat dat bij Ferrari zou gaan gebeuren.
Vlak na het vertrek van Newey bij Red Bull heeft hij namelijk een geheime meeting gehouden met Fred Vasseur, teambaas van Ferrari. Maar na intern beraad heeft de Fransman besloten om Newey niet te contracteren, omdat dat wellicht de verhoudingen in het team zou verstoren. Hierdoor kon Aston Martin aan de haal met de man die goed is voor 25 kampioenschappen in de Formule 1.
Het team uit Silverstone zal de komende jaren met Adrian Newey in de gelederen gaan strijden voor overwinningen in de Formule 1 en wellicht voor kampioenschappen. Het liefst ziet Lawrence Stroll ook Max Verstappen naar Aston Martin verhuizen, wat helemaal niet uitgesloten is. Naast Newey heeft ook Honda, de motorfabrikant waar Verstappen een zéér goede band mee heeft, zich aangesloten bij Aston Martin. Zit er een hereniging tussen Verstappen en Newey in bij Aston?
Voor Helmut Marko is het in ieder geval duidelijk dat - welk team Newey ook weet te krijgen - zij zeer veel profijt gaan hebben van de Brit. Veel fans zijn zelfs van mening dat de huidige ondergang van Red Bull ook te danken is aan het vertrek van de meesterontwerper, maar zover wil Marko niet gaan. In zijn column voor Speedweek sprak de Oostenrijker zich uit over Newey en zijn rol bij de terugval van de RB20.
"Natuurlijk circuleert onder de fans de mening dat onze achteruitgang iets te maken heeft met het vertrek van Adrian Newey. Maar dat is niet waar. Omdat Newey in het voorjaar niet meer betrokken was bij alle details van de voertuigontwikkeling. Wat natuurlijk niet kan worden ontkend, is dat Newey Newey is, een man met ongelooflijke ervaring, die hem altijd heeft onderscheiden. Maar ons probleem ligt ergens anders. De voorbeelden van Mercedes en, in mindere mate, Ferrari hebben laten zien hoe teams het lastig vinden om met deze generatie auto's om te gaan. Maar ik blijf optimistisch: we hebben een heel breed technisch team en ik ben ervan overtuigd dat we dit probleem kunnen oplossen", aldus Marko.
Lees het artikel op de mobiele website