Het materiaal waarmee Adrian Newey moest werken bij Red Bull Racing was een van de slechtste waarmee de auto-ontwerper heeft moeten werken. Dat heeft de Brit vertelt tegenover RacingNews365. Vooral met de windtunnel zouden er problemen zijn geweest.
De 66-jarige Newey werkte jarenlang voor het raceteam van Max Verstappen, maar krijgt sinds dit jaar zijn salaris uitgekeerd door Aston Martin. Nu blikt hij terug, waarbij hij onthult dat het materiaal waarmee hij moest werken niet altijd het fraaiste was, mede doordat de fabriek waarin gewerkt werd voor een tijd een oude Concorde-ontwikkelingssite was.
"Mijn vorige team had een van de slechtste windtunnels in de Formule 1 en opereerde vanuit een onopvallende reeks gebouwen op een industrieterrein, maar het slaagde erin om iedereen te laten samenwerken en ontwikkelde een geweldige groep mensen", zo verklaart Newey.
"We hebben veel getalenteerde mensen - maar ook een paar gebieden die versterkt moeten worden met meer mensen - en we moeten iedereen beter laten samenwerken, deze hulpmiddelen gebruiken en onze capaciteiten ontwikkelen", aldus Newey over zijn huidige werkplaats bij Aston Martin.
Om dat te doen, wordt er bij de renstal van Lawrence Stroll al gekeken naar volgend seizoen. Newey vindt echter dat er geen reden is om nu al te gaan fantaseren over dat mogelijke succes. "Het heeft geen zin om over de toekomst te dagdromen. Het gaat erom dat we aan de slag gaan en ons werk doen. Als we ons werk goed doen, komt alles hopelijk goed."
"Een moderne Formule 1-auto is een zeer ingewikkeld beest. Het is fysiek al complex, alleen al vanwege het grote aantal onderdelen die er voor benodigd zijn - maar die complexiteit wordt nog eens vermenigvuldigd door de hoeveelheid simulatie die bij de productie komt kijken. F1-teams zijn in toenemende mate afhankelijk van simulatietools: computational fluid dynamics (CFD), de windtunnel zelf en de correlatie tussen de echte auto op het circuit en die tools", vervolgt de Brit.
"Het is een gebied dat veel ontwikkeling vraagt. Je kunt een CFD-pakket van de plank kopen, maar je moet het tweaken en leren gebruiken, net als een windtunnel, waar je hardware kunt kopen maar software moet schrijven om het bewegingssysteem aan te sturen. Het kost allemaal tijd."
Lees het artikel op de mobiele website