F1 Nieuws

Adrian Newey doet onthulling en deelt grote zorgen over 2026-regels: 'Dat is een beetje eng'

Designgoeroe Adrian Newey in Monaco
BSR Agency
F1 Nieuws

Adrian Newey doet onthulling en deelt grote zorgen over 2026-regels: 'Dat is een beetje eng'

Designgoeroe Adrian Newey in Monaco
BSR Agency

Aston Martin-kopstuk Adrian Newey heeft in een bericht op de officiële website van zijn Britse werkgever een eerste hint gegeven over wat fans kunnen verwachten van de nieuwe reglementen die in 2026 hun intrede zullen maken in de koningsklasse van de autosport, de Formule 1.

Newey maakte in maart 2025 de overstap naar het team van Aston Martin, waar hij momenteel hard aan het werk is aan de 2026-auto van het team uit Silverstone. Er zijn veel twijfels over de 2026-reglementen, aangezien er volgens velen een groot verschil zal zijn tussen de teams wat betreft het motorvermogen.

Vanaf aankomend seizoen zullen Formule 1-motoren namelijk voor 50% bestaan uit een elektrische component, terwijl de andere 50% wordt verzorgd door een verbrandingsmotor. Daarnaast zal er gebruik worden gemaakt van duurzame biobrandstof en zullen de auto's kleiner, smaller en lichter worden. Een grote verandering dus voor de wereld van de Formule 1.

Newey dropt grote hint over 2026-regels

Newey heeft in zijn bericht op de officiële website van Aston Martin geprobeerd om enkele zorgen over de 2026-regels weg te nemen. Net zoals in 2022 vreest men namelijk voor auto's die erg op elkaar lijken, omdat er maar weinig ruimte is voor innovatie in de reglementen. Ook Newey deelde die zorg in 2022, maar over de 2026-regels is de meesterdesigner een stuk optimistischer.

"Mijn gedachten over de regelgeving voor '26 zijn vergelijkbaar met wat mijn gedachten waren over de grote verandering in de regelgeving voor 2022: aanvankelijk dacht ik dat de regelgeving zo prescriptief was dat er niet veel meer overbleef [voor een ontwerper]. Maar dan begin je je in de details te verdiepen en realiseer je je dat er meer flexibiliteit is voor innovatie en verschillende benaderingen dan je op het eerste gezicht zou denken", begon Newey.

"Dat zagen we aan het begin van 2022, met teams die echt heel verschillende richtingen insloegen. Nu, vier seizoenen later, zijn ze natuurlijk grotendeels naar elkaar toegegroeid, maar aanvankelijk was dat niet het geval. Variatie tussen de teams is geweldig. Het is allemaal een beetje saai als de auto's er identiek uitzien en de enige manier waarop je ze uit elkaar kunt houden de livery is. Ik denk dat de kans groot is dat we in '26 iets zullen zien dat vergelijkbaar is met '22'", ging de Aston Martin-topman verder.

"Er zit genoeg flexibiliteit in de reglementen en ik weet zeker dat mensen met verschillende oplossingen zullen komen. Sommige daarvan zullen in de eerste twee of drie jaar wegvallen als de teams naar elkaar toe groeien", liet Newey optekenen.

Newey uit zorgen over motorreglement in 2026

Newey is dus content met de vrijheid die de 2026-reglementen bieden aan ontwerpers, maar de Brit maakt zich grote zorgen over het motorische aspect van de aankomende reglementen. Volgens Newey kunnen er namelijk grote verschillen zijn aankomend seizoen tussen de vijf verschillende motorleveranciers. Opmerkelijker nog, Newey denkt dat Honda bezig is met een "inhaalslag" wat betreft de ontwikkeling van de 2026-krachtbron.

"Het andere aspect is dat, voor het eerst dat ik me kan herinneren, zowel het chassisreglement als het powerunitreglement tegelijkertijd veranderen. Dat is... interessant... en een beetje eng. Zowel de nieuwe aerodynamische regels als de PU-regels bieden mogelijkheden. Ik verwacht een scala aan aerodynamische oplossingen en er kan variatie zijn in de prestaties van de PU's op de grid om te beginnen - dat is wat er gebeurde toen het hybride reglement voor het eerst werd ingevoerd, in 2014", vertelde Newey.

"Volgend jaar begint onze samenwerking met Honda. Ik heb veel vertrouwen in Honda en enorm veel respect voor ze, omdat ik al eerder met ze heb samengewerkt. Ze zijn een jaar uit de Formule 1 geweest en dus zijn ze tot op zekere hoogte bezig met een inhaalslag, maar ze zijn een geweldige groep ingenieurs en een bedrijf dat in hoge mate geleid wordt door ingenieurs", aldus de designgoeroe.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties