Red Bull-kopstuk Adrian Newey zal het team in het eerste kwartaal van 2025 verlaten, dat heeft Red Bull zojuist bekendgemaakt op X (voorheen bekend als Twitter). In het persbericht heeft Newey ook zelf gereageerd op zijn aanstaande vertrek bij de Oostenrijkse formatie.
Newey is al sinds 1989 actief in de Formule 1 en heeft in zijn tijd als engineer bij teams als March, Leyton House, Williams, McLaren en Red Bull gewerkt. In totaal zijn Newey's designs goed geweest voor maar liefst twaalf constructeurstitels en dertien rijderstitels.
Afgelopen jaar verlengde Newey zijn contract nog bij Red Bull, maar inmiddels is die beslissing dus 180 graden gedraaid. De reden voor Newey's vertrek zou de interne onrust zijn binnen Red Bull. Volgens verschillende media zou ook een interview van Red Bull-teambaas Christian Horner in het verkeerde keelgat zijn geschoten bij Newey.
In zijn Red Bull-statement laat Newey weten dat hij nog steeds aanwezig zal zijn tijdens sommige races, maar zich vooral zal gaan focussen op de ontwikkeling van de RB17, Red Bulls Hypercar. Ook laat Newey in het statement optekenen dat hij zich wil gaan focussen op nieuwe uitdagingen.
"Al van jongs af aan wilde ik een ontwerper van snelle auto's worden. Mijn droom was om ingenieur te worden in de Formule 1, en ik heb het geluk gehad om die droom werkelijkheid te laten worden. Het is mij een grote eer geweest om bijna twintig jaar lang een sleutelrol te hebben gespeeld in de ontwikkeling van Red Bull Racing, van startende nieuwkomer tot meervoudig titelwinnend team", begint Newey.
"Ik voel echter dat het nu een goed moment is om het stokje aan anderen over te dragen en nieuwe uitdagingen voor mezelf te zoeken. In de tussentijd zijn de laatste ontwikkelingsfasen van de RB17 aangebroken, dus voor de rest van mijn tijd bij het team zal mijn focus daar liggen. Ik wil de vele fantastische mensen met wie ik de afgelopen 18 jaar bij Red Bull heb samengewerkt bedanken voor hun talent, toewijding en harde werk", gaat de Brit verder.
"Het is echt een voorrecht geweest en ik heb er alle vertrouwen in dat het technische team goed is voorbereid op het werk voor de laatste evolutie van de auto in de vier jaar dat dit reglement van kracht is. Persoonlijk wil ik ook de aandeelhouders, wijlen Dietrich Mateschitz, Mark Mateschitz en Chalerm Yoovidhya bedanken voor hun niet aflatende steun gedurende mijn tijd bij Red Bull, en Christian, die niet alleen mijn zakenpartner is geweest, maar ook een vriend van onze respectieve families. Ook dank aan Oliver Mintzlaff voor zijn rentmeesterschap en Eddie Jordan, mijn goede vriend en manager", aldus Newey.
Lees het artikel op de mobiele website