Afgelopen woensdag maakte Adrian Newey bekend dat hij niet langer onderdeel uit zal maken van het Formule 1 team van Red Bull Racing. De meesterontwerper zal zich de rest van het jaar alleen nog maar focussen op de RB17 - de hypercar van Red Bull - waarna hij aan het begin van 2025 vrij is om te gaan en staan waar hij wil.
Het vertrek van Newey zorgt ervoor dat er meerdere teams direct interesse tonen in de diensten van de Brit. Newey heeft in totaal 25 titels gewonnen met zijn ontwerpen en wordt door velen gezien als de beste auto-ontwerper in de geschiedenis van de Formule 1. Volgens bronnen zouden Mercedes, McLaren, Aston Martin, Audi én Ferrari graag zien dat Newey naar hun fabriek komt.
Maar Autosport weet te melden dat één team alvast een streep door de komst van Newey kan zetten. Aston Martin gaat niet de volgende bestemming van de Engelsman worden. De renstal uit Silverstone, dat de laatste jaren veel investeringen heeft gedaan in het team [met onder andere een gloednieuwe fabriek en windtunnel], had serieuze interesse in Newey. Zij zouden zelfs al een aanbieding hebben gedaan, tijdens het raceweekend in Saoedi-Arabië. Toch is dit niet genoeg geweest om Newey te overtuigen, aangezien hij de deur naar Aston nu al dichtgegooid zou hebben.
"Naar verluidt heeft Newey elke interesse om naar Aston Martin te gaan uitgesloten", begint Autosport. Het betrouwbare medium heeft wel vernomen dat er een ander team op de grid is waar Newey graag naar toe zou willen: Ferrari. "Maar Ferrari blijft wel een optie. Er wordt gesuggereerd dat teambaas Fred Vasseur dinsdag een privé-ontmoeting heeft gehad met de beroemde F1-ontwerper om te proberen vooruitgang te boeken."
Ook het Italiaanse Gazzetta wist al van een 'geheime' afspraak tussen Vasseur en Newey in Londen.
Waar Newey eerst pas in 2027 vrij zou komen voor een ander team, hebben zijn advocaten ervoor gezorgd dat hij zich al vanaf het begin van 2025 aan kan sluiten bij een concurrent van Red Bull Racing. Dat betekent dat, áls Newey naar Ferrari verkast, hij Lewis Hamilton voor 2026 kan helpen met het ontwerpen van een kampioenswaardige bolide. Daarmee zou de Brit wellicht zijn achtste wereldtitel kunnen pakken.
Lees het artikel op de mobiele website