Daniel Ricciardo was kansloos voor punten tijdens de Grand Prix van Brazilië, door een regel van de FIA. De Australiër kreeg aan de start van de race de losgelopen band van Alex Albon op zijn achtervleugel, waardoor deze brak. Gelukkig kwam er een rode vlag, waardoor deze gerepareerd mocht worden, maar op dat moment reed Ricciardo al op een ronde achterstand.
Zowel Ricciardo als Piastri waren slachtoffer van het incident tussen Magnussen, Hülkenberg en Albon bij de start van de race en beide coureurs moesten hun auto's in de garage plaatsen. Men dacht dat de GP er al op zat voor Ricciardo en Piastri, maar door de rode vlag hadden hun teams de kans om de schade te herstellen.
Maar ondertussen hadden ze al een ronde achterstand opgelopen en de FIA liet ze niet 'unlappen', waardoor ze na de herstart al direct een ronde achterstand reden van de nummer vijftien. Na een aantal uitvalbeurten kwam Ricciardo uiteindelijk tot P13, maar er had véél meer ingezeten, als de FIA consequent geweest was.
Tijdens de GP van Imola in 2021 stond Lewis Hamilton namelijk ook op een ronde achterstand, waarna er met een rode vlag gezwaaid werd. Maar waar Ricciardo en Piastri niet eerder naar buiten mochten om zich hiervan te ontdoen, mocht Hamilton dat toen wel. Na de race in Brazilië is Ricciardo dan ook woedend, omdat hij goede punten had kunnen scoren op Interlagos.
"Het is een schande, deze regels. Ik zou kunnen zeuren over hoe slecht de regels zijn, maar we weten allemaal hoe slecht ze zijn. Het spijt me zo voor jullie, jullie hebben het allemaal geweldig gedaan. Vandaag is er een fout in de regels aan het licht gekomen. Ik had niet het gevoel dat we al een raceronde hadden gereden en toen we de race herstarten, had ik al een ronde achterstand. We waren vandaag slachtoffers van de regels van de FIA", zo begint Ricciardo.
"Vandaag waren we met z'n tweeën [Ricciardo en Piastri]. Maar als 15 auto's schade hadden, zouden ze dan met 15 auto's met een ronde achterstand starten?"
Lees het artikel op de mobiele website