De kogel is door de kerk: Honda blijft ook na 2025 in de Formule actief. De Japanse fabrikant, die samen met Red Bull Racing kampioen werden in 2021 en 2022, heeft een akkoord bereikt met Aston Martin.
Het team van Lawrence Stroll zal vanaf 2026, als de nieuwe motorreglementen van start gaan, de Japanse krachtbronnen afnemen en op die manier een de facto fabrieksteam worden, zoals Red Bull dat ook is in hun periode met Honda.
Red Bull Racing krijgt tot en met 2025 de motoren geleverd van Honda, nadat hun samenwerking eigenlijk stopte na 2021. Het oude management van Honda wilde uit de Formule 1 stappen, omdat de kosten te hoog waren geworden. Maar na een wisseling in de top bij het Japanse bedrijf werd er een U-bocht gemaakt. Honda wilde ineens tóch blijven.
Helaas had Red Bull al besloten een eigen motorafdeling op te starten vanaf 2026, met de hulp van Ford, waardoor Honda geen optie meer was voor het Oostenrijkse team. Wel spraken de partijen af dat Honda tot en met dat moment de motoren zou blijven ontwikkelen en leveren aan Red Bull en zusterteam AlphaTauri.
Er gingen de laatste tijd al meerdere geruchten over een samenwerking tussen Honda en Aston Martin, maar nu is het ook écht rond. In de nacht van dinsdag op woensdag (Nederlandse tijd) wordt de deal bekend gemaakt in Japan, tijdens een aangekondigde persconferentie. Dat melden Gazzetta dello Sport en De Telegraaf.
Het is voor Honda maar te hopen dat Fernando Alonso in 2026 niet meer actief is in de Formule 1. In zijn tijd bij McLaren reed hij tussen 2015 en 2017 ook met Honda-motoren, wat een desastreuse samenwerking bleek te zijn.
De motoren van Honda waren te langzaam en totaal niet betrouwbaar en dat liet Alonso duidelijk merken. Op de radio liet Alonso - nota bene tijdens de Grand Prix van Japan - weten dat hij een GP2 (F2) motor in zijn auto had zitten. Mocht Alonso na 2026 nog wel actief zijn (Hij is dan 45 jaar) zullen er wat helende gesprekken plaats moeten vinden tussen de partijen.
Lees het artikel op de mobiele website