Het heeft er volgens Formule 1-journalist Joe Saward alle schijn van dat Honda in zee gaat met Aston Martin vanaf 2026. De samenwerking tussen de beide fabrikanten zou zijn ontstaan doordat Aston Martin geen eigen motoren kan bouwen en Honda graag actief wil blijven in de Formule 1. Dat schrijft de journalist in zijn Green Notebook.
Een samenwerking tussen Honda en Aston Martin lijkt misschien gek, maar dat is het allerminst. Aston Martin kan zelf immers geen eigen motorproject opzetten vanwege de hoge kosten die nu al gemoeid zijn met het team uit Silverstone. Honda kan daarentegen geen geschikte partner vinden om een nieuwe motor aan te verkopen. Daarnaast speelt ook de visie van teameigenaar Lawrence Stroll, de vader van Lance Stroll, mee. De Canadees wil namelijk races en kampioenschappen winnen met Aston Martin. Daarvoor moet het team af van de term 'klantenteam'. Momenteel koopt Aston Martin haar motoren bij het team van Mercedes.
Moeilijkheden
Ondanks het feit dat de beide merken elkaar vooruit kunnen helpen, spelen er ook andere dingen mee die de samenwerking van de beide fabrikanten op de klippen kunnen laten lopen. De visies van Honda en Aston Martin lopen immers totaal niet gelijk en hierdoor kan een toekomstige samenwerking moeizaam verlopen. Een soortgelijk iets was te zien toen Honda in 2015 terugkeerde naar de Formule 1 met McLaren. Echter, toen waren mismanagement vanuit Honda en ongeduldigheid bij McLaren de reden voor de stukgelopen deal.
Uiteindelijk verdween Honda na 2017 uit de Formule 1 voordat de Japanse fabrikant in 2019 weer terugkeerde achterin de Red Bull-bolides van Max Verstappen en Pierre Gasly.
Kansen voor Honda
Een samenwerking met Aston Martin kan meerdere kanten opgaan voor Honda. Zo stelt Saward dat Honda het Britse team in zijn geheel kan overnemen zodra de Formule 1-carrière van Stroll junior voorbij is. Volgens Saward zou Stroll senior de boel dan willen verkopen. In 2026 is Fernando Alonso 44 jaar oud en waarschijnlijk gestopt in de Formule 1. Dat helpt Honda, aangezien de Japanners absoluut geen zaken willen doen met Alonso. De Spanjaard was in het verleden namelijk erg kritisch over Honda, iets wat de fabrikant niet is vergeten.
Ook voor Aston Martin zou een toekomstige verkoop van het team gunstig zijn. Het team bouwt momenteel namelijk een nieuwe hypermoderne fabriek, iets wat tijdens onderhandeling kan worden meegenomen.
Red Bull 2.0
Buiten het feit dat zowel Aston Martin (oud-titelsponsor) en Honda (huidige motorleverancier) affiniteit met Red Bull hebben, lijkt het erop dat er in de toekomst een soortgelijke deal als met Red Bull kan worden gesloten. Saward ziet namelijk een 'badgedeal' voor zich tussen Honda en Aston Martin. Hierbij plaatst Aston Martin haar naam op Honda-motoren en krijgt Aston Martin meer naamsbekendheid.
Een soortgelijke deal was te zien bij Red Bull toen de Oostenrijkse formatie in het verleden met TAG Heuer-motoren reed. Dit waren eigenlijk Renault-motoren, maar dan met een andere naam.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties