Breaking: Red Bull kondigt vertrek aan van designgoeroe Adrian Newey

| door I. van den Berg

Het team van Red Bull heeft op X (voorheen bekend als Twitter) laten weten dat designgoeroe Adrian Newey het team in het eerste kwartaal van 2025 zal verlaten. Red Bull laat weten dat Newey nog steeds aanwezig zal zijn bij sommige races, maar zich vooral zal focussen op de ontwikkeling van de RB17.

Het hing al enige tijd in de lucht, maar nu is het dus officieel: Newey zal het team van Red Bull na een dienstverband van negentien jaar verlaten. Voor Newey zou de reden voor zijn vertrek de aanhoudende interne onrust zijn achter de schermen bij Red Bull zijn.

Volgens Motorsport-Total zou er ook nog een ander punt meespelen: een interview van Red Bull-teambaas Christian Horner met Motorsport.com. Daarin zou Horner, in grote lijnen, stellen dat Red Bull niet afhankelijk was van Newey, maar dat de mensen die onder Newey werken de grote aandeelhouders waren in het huidige succes van Red Bull.

Lees ook

Red Bull-statement

In het X-bericht schrijft Red Bull dat het Newey wil bedanken voor zijn diensten. Ook stipt het team uit Milton Keynes de sportieve prestaties van Newey in dienst van Red Bull aan.

"Het team kondigt aan dat Chief Technical Officer Adrian Newey de Red Bull Technology Group in het eerste kwartaal van 2025 zal verlaten. Het technische opperhoofd zal zich terugtrekken uit de Formule 1 om zich te concentreren op de definitieve ontwikkeling en levering van Red Bulls eerste hypercar, de langverwachte RB17", begint het statement.

"Hij blijft betrokken bij en toegewijd aan dit spannende project tot de voltooiing ervan. We willen Adrian bedanken voor wat we hebben bereikt in de tijd dat we tot nu toe hebben samengewerkt. Hij heeft voor ons een belangrijke rol gespeeld bij het behalen van een opmerkelijke zeven rijders- en zes constructeurstitels in het Formule 1-kampioenschap, met in totaal 118 overwinningen en 101 pole-overwinningen, waaronder de pole-overwinning in STR 2007", aldus het Red Bull-bericht.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen