Carlos Sainz kent tot nu toe een zéér moeizaam jaar bij Williams, waar het absoluut nog niet wil lopen. In 2025 was Williams het eerste team dat de ontwikkeling van de vorige generatie F1-auto's liet voor wat het was, om zich volledig te concentreren op 2026 - waarin er een nieuw F1-tijdperk zou beginnen.
Hierdoor werd er veel verwacht van de renstal uit Grove, zeker gezien het feit dat ze in 2025 aardig voor de dag kwamen met een auto waar dus amper ontwikkeling in zat. Maar voorafgaand aan dit seizoen kwamen er al berichten naar buiten dat het helemaal mis was gegaan in de Williams-fabriek. Dat werd ook duidelijk toen de renstal te laat arriveerde bij de wintertest in Barcelona en er geruchten ontstonden dat de Britse bolide veel te zwaar zou zijn.
Dat is ook het geval, waardoor zij veel langzamer zijn dan hun concurrenten. Maar volgens Carlos Sainz, coureur van Williams, is het overgewicht niet de enige reden dat het niet wil lopen bij zijn team. Voor het seizoen zijn er allerlei dingen beloofd vanuit het management van Williams, waarbij vooral teambaas James Vowles in 2025 erg positief was over het nieuwe F1-tijdperk. Maar deze dingen zijn niet uitgekomen, aangezien de auto ook zonder het overgewicht veel te langzaam is.
De Spanjaard haalt voorafgaand aan het raceweekend in Oostenrijk dan ook uit naar zijn teambaas en dropt een bommetje binnen Williams.
"Ik denk dat als je het overgewicht wegwerkt, je mee kunt strijden om die punten – maar dat is niet echt genoeg. Voor mij is een achterstand van één seconde… We hadden een achterstand van 1,8 seconden in de kwalificatie, en 1,7, 1,6 of 1,9 seconden [in de race], afhankelijk van de ronde", begint Sainz.
"Door het overgewicht lig je misschien een seconde achter de koplopers en moet je strijden met een Alpine. Dat is niet waar we beloofd hadden dit jaar te staan. Het is niet waar we zouden moeten staan, gezien alle tijd die we in de windtunnel hebben doorgebracht en alle ontwikkelingsuren die in deze auto zijn gestoken. Een seconde per ronde achter de koplopers liggen is natuurlijk niet goed, dus we zijn nog ver verwijderd van waar we moeten zijn", is de voormalig teamgenoot van Max Verstappen erg ontevreden met de positie waar hij zich in bevindt.
Lees het artikel op de mobiele website