Tijdens de Grand Prix van Miami wist Max Verstappen zijn teamgenoot op pijnlijke wijze te verslaan. De Nederlander moest de race vanaf de negende plek aanvangen, terwijl Sergio Pérez op pole position vertrok. Maar aan het einde van de rit stond Verstappen bovenaan.
Vooral aan het einde van zijn eerste stint gaf de tweevoudig wereldkampioen een statement aan zijn teammaat. Op veertig ronden oude banden zette hij rondetijden neer die sneller waren dan die van Pérez, die op banden reed die twintig ronden jonger waren.
De Mexicaan liet weten dat hij totaal niet snapte waar dit snelheidsverschil vandaan kwam en wilde dat het dan ook onderzocht werd, omdat hij niet eens in de buurt kon komen van Verstappen. Dit terwijl hij in Bakoe zijn teamgenoot nog wist te verslaan.
Maar Christian Horner heeft er wel een verklaring voor. De Brit heeft de data gezien en weet precies waar Verstappen het verschil maakte ten opzichte van Pérez. Het had allemaal te maken met sector één.
"Het is puur sector één, volgens mij bocht 3, 4, 5 en 6. Max was in die sector geweldig", begint Horner bij Motorsport.com. "Ik denk dat de rest van de ronde ook in zijn voordeel was, maar in sector één bracht Max echt schade toe."
Hoe kan het dat Max Verstappen zo sterk was in sector één ten opzichte van zijn teamgenoot. Het heeft allemaal te maken met het type bocht. De eerste sectie in Miami is erg geconcentreerd op de vooras, waar Verstappen fenomenaal op is.
In Bakoe, waar Sergio Pérez sterk was, ligt de focus op de achteras en hoe je accelereert uit bochten. Dat is op stratencircuits vaak het geval, waardoor Pérez daar dichterbij Verstappen zit. Op normale circuits is het Checo nog nooit gelukt om zijn teammaat aan te vallen.
De Red Bull-baas legt uit hoe het kan dat Verstappen zoveel tijd wist te winnen in sector één, terwijl Pérez in hetzelfde materiaal rijdt: "Ik denk vanwege de manier waarop de bochten in elkaar overvloeien. Maar het is lastig om een bepaalde consistentie aan te wijzen. Max was het gehele weekend op dreef in die sector, maar dat zal per circuit gaan variëren."
Lees het artikel op de mobiele website