Christian Horner heeft vervelend bericht voor Max Verstappen over 2026-krachtbron

| door R. Willems

Red Bull Racing heeft zichzelf een enorme uitdaging gegeven richting het 2026 Formule 1-seizoen, aangezien het Oostenrijkse team zelf de motoren voor dat seizoen zal gaan ontwikkelen. Voor het eerst in de geschiedenis van de renstal uit Milton Keynes is dat het geval en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Dat beseft Christian Horner zich maar al te goed.

De Brit heeft al sinds de oprichting van het team de leiding over Red Bull en was één van de beleidsbepalers die besloot om zelf een motorproject op te starten vanaf 2026, toen Honda zich terug had getrokken uit de Formule 1. Het team had enorm veel vertrouwen in de ontwikkeling van de 2026-krachtbron en dat vertrouwen is er nog altijd, maar inmiddels denkt Horner wel dat het een stuk lastiger gaat worden om succesvol te zijn dan in eerste instantie werd aangenomen.

In gesprek met PlanetF1 laat de Red Bull-baas namelijk weten dat het een enorme kluif zal worden om het op te nemen tegen teams als Ferrari en Mercedes, die al tientallen jaren ervaring hebben met het bouwen van F1-motoren. Je zou waanideeën hebben om te denken dat Red Bull direct mee zou kunnen doen met deze teams.

"2026 zal een complete reset zijn, en met het bouwen van je eigen motor, vier jaar geleden, begonnen we vanaf nul. In vier jaar tijd hebben we een fabriek gebouwd en een motor ontwikkeld, maar er zit 75 jaar ervaring bij Ferrari en 30 jaar bij HPP [Mercedes High-Performance Powertrains], dus we maken ons geen illusies", begint Horner.

"De berg die we moeten beklimmen is immens, maar met de juiste spirit en de juiste kwaliteitsmensen die we in ons bedrijf hebben, zal het haalbaar zijn. Het is verreweg de grootste uitdaging die we in de Formule 1 zijn aangegaan."

Lees ook

Helmut Marko verwacht geen grote verschillen tussen de teams

Waar de laatste grote motorverandering zorgde voor een enorme voorsprong van Mercedes, waardoor Lewis Hamilton en Nico Rosberg geen concurrentie hadden vanuit de rest van het veld, verwacht Helmut Marko niet dat dat in 2026 weer gaat gebeuren. Een verschil als in 2014 zal niet plaats gaan vinden, aldus de Oostenrijker.

"Ik denk niet dat het een gamechanger wordt zoals in 2014, toen Mercedes 50 pk of meer voor lag. Uiteindelijk zul je het pas echt zien als de motoren in 2026 op het circuit brullen, maar tot nu toe zitten we bij Red Bull op schema", zo zei Marko onlangs.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen