F1 Nieuws

Helmut Marko meent dat de Red Bull-motor niet zo dominant gaat zijn als die van Mercedes: '50 pk voorsprong'

Helmut Marko meent dat de Red Bull-motor niet zo dominant gaat zijn als die van Mercedes: '50 pk voorsprong'
BSR Agency
F1 Nieuws

Helmut Marko meent dat de Red Bull-motor niet zo dominant gaat zijn als die van Mercedes: '50 pk voorsprong'

Helmut Marko meent dat de Red Bull-motor niet zo dominant gaat zijn als die van Mercedes: '50 pk voorsprong'
BSR Agency

Bij Mercedes is men ervan overtuigd dat ze in 2026 een geweldige motor gaan opleveren. De voorbereidingen op de reglementswijziging zijn in volle gang, waarbij er geluiden uit de HPP-fabriek in Brixworth komen dat het Duitse team met een zéér sterke krachtbron op de proppen komen in 2026.

Vanaf 1 januari 2025 mogen teams officieel aan de slag met de auto voor het volgende jaar, als er een grote reglementswijziging op de proppen komt. Maar aan de motoren mocht er al veel eerder gesleuteld worden en dat hebben alle leveranciers dan ook gedaan. Bij Mercedes HPP [Mercedes High Performance Powertrains], de motorafdeling van het Duitse team, is het gevoel aanwezig dat hun product het beste gaat zijn in 2026.

En het is duidelijk dat daar veel ervaring zit als het gaat om dominante krachtbronnen. In het verleden heeft Lewis Hamilton zes van zijn zeven wereldkampioenschappen kunnen winnen, omdat Mercedes simpelweg onverslaanbaar was, door hun sterke krachtbron. Vooral in de beginjaren van het hybride tijdperk was er geen ander team dat in de buurt kon komen van Mercedes en volgens Helmut Marko had het team uit Brackley een enorme voorsprong op de rest van het veld.

Helmut Marko onthult voorsprong Mercedes

Het is geen geheim dat Mercedes inderdaad een flinke voorsprong had op de rest van het veld, toen het F1-seizoen van start ging in 2014. Volgens Mercedes zelf had dat te maken met én de krachtige motor én het sterke chassis. Maar volgens Helmut Marko was het toch echt vooral de krachtbron die het werk deed voor Lewis Hamilton en Nico Rosberg.

Tegenover GrandPrix247 laat de Oostenrijker weten dat het motorproject van Red Bull en Ford goed op gang komt en dat hij niet verwacht dat er in 2026 iemand zo dominant gaat zijn als in 2014 het geval was. Toen had Mercedes namelijk minimaal 50 pk voorsprong op de één-na-snelste motor. Berekeningen laten zien dat de motor alleen dus goed was voor een voorsprong van een volle seconde op de rest van het veld - en dat is gemeten met 50 pk meer. Als dat getal in werkelijkheid hoger lag, was de voorsprong uiteraard ook groter.

"We hebben een partnerschap waarbij Ford wat kennis en knowhow kan leveren. Bijvoorbeeld op het gebied van batterijen en dergelijke. Maar ze bieden gewoon ondersteuning en natuurlijk financiële steun. Het is dus een goede samenwerking. Op dit moment liggen we op schema met ons motorprogramma", begint Marko over het project van Red Bull Powertrains.

"Alles is op tijd. Maar het probleem is dat het compleet nieuwe regels zijn. 50% elektrisch en 50% verbranding. Brandstof zal dus een belangrijke factor zijn. Het is de eerste keer dat we 100% e-brandstof gaan gebruiken en het gaat er ook om hoe snel je de accu in de motor kunt krijgen. De definitieve regelgeving is er nog niet."

Maar als die definitieve regelgeving er wél is, verwacht Marko niet dat Mercedes - of elk ander team - een grote voorsprong zal hebben op de rest van het veld: "Ik denk niet dat het een gamechanger wordt zoals in 2014, toen Mercedes 50 pk of meer voor lag. Uiteindelijk zul je het pas echt zien als de motoren in 2026 op het circuit brullen, maar tot nu toe zitten we bij Red Bull op schema", aldus de Oostenrijker.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties