Red Bull-teambaas Christian Horner denkt dat het - naast financiële redenen - niet goed is voor de bestaande Formule 1-teams als er in de toekomst een nieuwe constructeur op de grid komt. Volgens de Brit is er namelijk te weinig ruimte in de paddock en pitstraat voor een nieuw team.
De Formule 1 kent momenteel hoogtijdagen en zowat ieder land wil graag een Formule 1-race organiseren. Daarnaast raken ook steeds meer constructeurs betrokken bij de koningsklasse van de autosport. Zo treedt Audi in 2026 toe tot de sport en heeft Red Bull bekendgemaakt dat het in de toekomst zal gaan samenwerken met autofabrikant Ford.
Twee grote namen hebben zich dus gemeld bij de Formule 1, maar ook 'minder bekende' namen willen toetreden tot de Formule 1. Zo wil Andretti Global (een initiatief van oud-coureur en teambaas Michael Andretti) vanaf 2026 uitkomen in de Formule 1. Zijn potentiële inschrijving heeft voor veel kritiek gezorgd. Zo zijn de bestaande teams bang dat de intrede van Andretti Global ervoor zorgt dat het prijzengeld een flink stuk minder wordt. Er moet met een nieuw team immers door elf worden gedeeld, in plaats van door tien.
"We hebben nu hetzelfde probleem als twaalf maanden terug. Wat voegt een nieuw team toe aan de Formule 1? Is Liberty Media bereid om het verschil in prijzengeld te compenseren en wil de FIA het inschrijfgeld verlagen?" Het waren de vragen die Horner zichzelf stelde tijdens de afgelopen Grand Prix van Miami.
Volgens Andretti zelf is er echter een andere reden. De Amerikaan denkt namelijk dat de bestaande teams bang zijn dat zijn nieuwe team ervandoor gaat met hun Amerikaanse sponsoren.
Horner geeft dus aan dat er financiële bezwaren zijn tegen de toetreding van een nieuw team tot de Formule 1. De Britse teambaas van Max Verstappen en Sergio Pérez geeft echter ook aan dat een nieuwe renstal vanwege logistieke redenen niet kan toetreden tot de Formule 1. Horner denkt immers dat er geen ruimte zal zijn voor een nieuw team in de paddock en pitstraat.
"Dat zijn de financiële bezwaren, maar als je naar sommige pitlanes kijkt, zoals in Miami, Zandvoort of Monaco, dan is er nu al weinig ruimte met tien teams. Waar moet dat nieuwe team dan wel niet heen? Is er plek voor het motorhome en de vrachtwagens? Ik denk dat zoiets moeilijk is om te bepalen als je kijkt naar hoe de sport zich recentelijk heeft ontwikkeld", aldus Horner.
Tot 15 mei hebben nieuwe partijen de kans om de FIA op de hoogte te stellen en te overtuigen van hun intenties om toe te treden tot de Formule 1.
Lees het artikel op de mobiele website