Tijdens de Grand Prix van Miami ging Max Verstappen er met de winst vandoor nadat hij vanaf P9 aan de wedstrijd was begonnen. Red Bull-teamgenoot Sergio Pérez begon daarentegen vanaf pole position en dus was een gevecht tussen de beide heren onvermijdelijk. Christian Horner heeft echter laten weten dat hij een afspraak maakte met zijn coureurs voorafgaand aan de race.
Dat Verstappen vanaf P9 moest beginnen aan de race in Miami Gardens, was deels zijn eigen fout. Tijdens zijn eerste vliegende ronde in Q3 verloor de Nederlander namelijk de controle over zijn auto en ging hij wijd tussen bocht zeven en acht. Hierdoor moest hij zijn ronde afbreken en had hij nog maar één kans op een tijdsverbetering.
Die kans kreeg Verstappen echter niet, aangezien Ferrari-coureur Charles Leclerc in dezelfde bochtencombinatie als Verstappen de controle over zijn SF23 verloor. Hierdoor kwam de Monegask in de bandenstapels terecht en werd de rode vlag gezwaaid. De kwalificatie was hierdoor - met nog anderhalve minuut op de klok - dus voorbij. Geen enkele coureur kon vervolgens een nieuwe rondetijd neerzetten, waardoor Verstappen vanaf P9 moest starten op zondag en Pérez vanaf P1.
Op zondag ondervond Verstappen echter geen problemen van zijn matige startpositie. In een mum van tijd sneed de Nederlander door het veld als een warm mes door de boter en al snel lag de Limburger dan ook op podiumkoers. Daar stopte de tweevoudig wereldkampioen echter niet, want de overwinning lag binnen handbereik.
Om de overwinning echter naar zich toe te trekken had de Nederlander een zeer lange stint op de harde band nodig. Toen hij zijn eerste en enige pitstop van de wedstrijd maakte, had Verstappen er 45 rondes op zitten met de harde band. In die stint was de Nederlander ruim een halve seconde sneller dan Red Bull-teamgenoot Pérez, die op de medium band reed.
Na zijn pitstop moest Verstappen afrekenen met zijn Red Bull-teamgenoot, aangezien het gat naar achteren niet groot genoeg was voor een veilige pitstop. Het 'gevecht' met Pérez was van korte duur, want de banden van Pérez waren niet opgewassen tegen het nieuwe rubber onder de RRB19 van Verstappen.
Maar waardoor was Verstappen in Miami zoveel sneller dan Pérez? Volgens Horner maakte de Limburger het verschil in de eerste, bochtige sector van het circuit. "Max was gewoon heel erg sterk in die sector", begint Horner in gesprek met Motorsport.com.
De teambaas is erg te spreken over het optreden van zijn team, maar dat neemt niet weg dat er voorafgaand aan de race afspraken zijn gemaakt met Verstappen en Pérez. "Ik vond dat ze dat deden", reageert Horner op de vraag of er respectvol is geracet tussen de beide Red Bull-coureurs. "Ze raceten hard, maar eerlijk. Daarbij gaven ze elkaar ook genoeg ruimte én respect", aldus de Britse teambaas.
Momenteel bedraagt de achterstand van Pérez op Verstappen veertien punten. Aankomend weekend staat er een nieuwe uitdaging op het programma. Dan wordt de Grand Prix van Emilia-Romagna namelijk verreden in het Noord-Italiaanse Imola.
Lees het artikel op de mobiele website