Christian Horner moet Max Verstappen slecht nieuws brengen over geüpdate Red Bull-vloer

| door R. Willems

Max Verstappen zal de nieuwe vloer, welke hij voor het eerst in Silverstone onder zijn RB20 geschoven kreeg, niet opnieuw kunnen gebruiken. In de race gebruikte hij het reserveonderdeel, omdat hij de originele vloer aan diggelen had gereden in de kwalificatie. Red Bull Racing heeft nog geprobeerd om die vloer te redden, maar dat was volgens Christian Horner niet mogelijk.

In Engeland kende Red Bull wederom een lastig Grand Prix-weekend. Het Oostenrijkse team was voor de zoveelste keer niet meer het snelste team en had wederom balansproblemen op de vrijdag. Uiteindelijk wisten Verstappen en zijn team een goede compromis te vinden voor in de kwalificatie, maar de RB20 was nog altijd erg 'giftig' en onvoorspelbaar. Dat merkte Max vooral in het eerste deel van de kwalificatie, toen het verraderlijk weer was. Hij schoot rechtdoor in Copse Corner, stuiterde door het grind en was ging op het randje door naar Q2.

Dit was niet alleen even schrikken voor Red Bull en Verstappen, het leverde ook de nodige problemen op. Dit tripje door het grind zorgde namelijk voor grote schade aan zijn vloer. Door geweldig werk van zijn monteurs - en van Verstappen zelf - wist hij zijn auto nog op P4 te plaatsen en gelukkig kon het team een nieuwe vloer onder zijn auto plaatsen voor de race. Daardoor wist hij uiteindelijk naar de tweede plaats te snellen. Maar die originele vloer, die hij op zaterdag onder zijn auto had, is inmiddels afgeschreven. Dat meldt Christian Horner.

"De vloer was compleet vernield. Dat Max in de kwalificatie maar een tiende achter Lando Norris stond, was erg indrukwekkend. De vloer zag eruit als een bij elkaar geraapt zootje en de monteurs slaagden erin om er toch nog wat van te maken. Dat was geweldig om te zien."

Lees ook

Wat ging er mis in Engeland?

Maar naast het feit dat de auto van Verstappen giftig en onvoorspelbaar was, had hij ook gewoon niet genoeg snelheid in de race. Vooral aan het begin van de Grand Prix werd hij op grote achterstand gereden door Mercedes en McLaren, waarbij zelfs Ferrari de snellere auto leek te hebben. Volgens technisch directeur Pierre Waché had dat te maken met de afstelling van de voorvleugel van Verstappen.

"We hadden in de eerste stint te weinig downforce op de voorste as. Daardoor had Max last van graining en kon hij het tempo vooraan het veld niet bijhouden. Bij de eerste stop hebben we dat gecorrigeerd en vanaf toen hadden we weer genoeg downforce", aldus de Fransman bij AMuS.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen