Volgens oud-coureur en Viaplay-analist Christijan Albers is het van de zotten dat teambazen hedendaags met een eigen privéjet van en naar Formule 1-raceweekend worden gevlogen. Albers is van mening dat deze teambazen gewoon met een lijnvlucht terug kunnen naar hun thuisbasis.
Aankomend weekend staat de Grand Prix van Australië op he programma. Het is voor de teams en coureurs, zeker na een rustperiode van anderhalve week, de langste reis van het jaar. Het materiaal van de teams is inmiddels aangekomen op het Albert Park Street Circuit. De coureurs arriveren echter pas aankomende week in Australië.
Vaak doen zij dat in privéjets, maar inmiddels is bekend geworden dat ook teambazen niet vies zijn van het gebruik van zo'n vliegtuig. Dat werd meerdere keren duidelijk tijdens de Netflix-serie 'Formula 1: Drive to Survive'.
Tijdens de Formule 1-podcast van De Telegraaf gaan Albers en journalist Erik van Haren in op het feit dat er tegenwoordig steeds meer gebruik van privéjets wordt gemaakt in de wereld van de Formule 1. Zo vlogen Max Verstappen en Helmut Marko na het raceweekend samen terug vanuit Jeddah, maar besloot teambaas Horner in een aparte privéjet terug te vliegen richting Groot-Brittannië.
Albers geeft tijdens de podcast aan niet te begrijpen waarom teambazen niet gewoon met een lijnvlucht naar en van races reizen.
"In mijn tijd, en ik ben natuurlijk al 44, toen hadden we al dat gedoe niet met budgetplafonds, maar het was toen niet zo achterlijk met al die privéjets. Ik bedoel, met alle respect, waarom moeten alle teambazen ineens met een privéjet naar een race toe? Sorry hoor, daar kom ik met mijn hoofd niet bij. Je bent in loondienst!"
Dat Horner in opspraak is, is inmiddels geen nieuw iets meer. De teambaas werd eerder onderzocht naar mogelijk seksueel grensoverschrijdend gedrag richting een vrouwelijke medewerker van Red Bull Racing en ondanks het feit dat hij is vrijgesproken, lijkt er nu een nieuw onderzoek aan te komen.
De medewerkster die de eerste klacht tegen hem indiende, heeft nu namelijk een officiële klacht ingediend bij de FIA. Ook zou de medewerkster willen proberen om de zaak in de rechtbank te laten verschijnen.
Lees het artikel op de mobiele website