F1 Nieuws

Formule 1 overweegt drastische ingreep om spanning op de baan terug te brengen

pitstop van red bull racing in de verenigde staten
BSR Agency
F1 Nieuws

Formule 1 overweegt drastische ingreep om spanning op de baan terug te brengen

pitstop van red bull racing in de verenigde staten
BSR Agency

Het blijft een terugkerend hoofdpijndossier: hoe kan de Formule 1 spannender gemaakt worden? De koningsklasse voert de laatste jaren steeds meer aanpassingen door om zo meer kijkers te betrekken. De volgende aanpassing zou wel eens een zeer drastische kunnen zijn, namelijk het invoeren van een verplichte dubbele pitstop.

De Formule 1 worstelt nog altijd met het probleem dat kijkers afhaken wanneer er een saaie race gereden wordt. Formule 1-CEO Stefano Domenicali doet er alles aan om dit een halt toe te roepen, met bijvoorbeeld het invoeren van Sprintraces, het introduceren van nieuwe races en de verplichte tweestopper tijdens de Grand Prix van Monaco dit jaar.

En nu zijn er gesprekken over het laten terugkeren van de tweestopper, maar dan bij alle races. Bandenleverancier Pirelli heeft nu laten weten dat het bedrijf bereid is om banden te ontwikkelen die geschikt zijn voor zulke aangepaste reglementen.

De bandenleverancier erkent wel dat er problemen komen kijken bij het invoeren van een verplichte dubbele pitstop. In een gesprek met Motorsport.com legt Mario Isola, Pirelli's motorsport manager, uit welke haken en ogen zitten aan zo'n drastische verandering en waarom het vanuit de pitstraat geen welkome aanpassing zou zijn.

"Teams halen altijd het maximale uit wat ze hebben, en dat betekent dat ze proberen het aantal pitstops te beperken", aldus Mario Isola, motorsportmanager bij Pirelli.

"Dat is logisch, want tijdens een pitstop kun je een fout maken en als je weer de baan opgaat, kun je in het verkeer terechtkomen en extra tijd verliezen. Teams proberen altijd het aantal pitstops te minimaliseren, omdat ze niet geïnteresseerd zijn in de show."

Medelijden

George Russell heeft het te doen met Pirelli, want volgens hem is het voor de bandenleverancier onmogelijk om iedereen blij te maken.

"Ik denk dat Pirelli het hoe dan ook moeilijk heeft", begint Russell. "Als er veel bandenslijtage is, zeggen mensen dat het niet echt is en dat coureurs niet kunnen pushen. Als er geen bandenslijtage is, zeggen we dat het een saaie race is."

"Realistisch gezien wil je dus een band waarmee je vol gas kunt geven, maar die niet de hele race meegaat. Als je zou kunnen kiezen, zou je een band willen waarmee je voluit kunt gaan, maar die na 15 ronden helemaal versleten is."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties