Red Bull Racing-CEO heeft zich uitgesproken over het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris, tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Rondenlang probeerde Norris een weg voorbij Verstappen te vinden, maar telkens kwam hij tekort, omdat de drievoudig wereldkampioen overal goed verdedigde. Dit zorgde voor een prachtig gevecht tussen de twee.
Ook Christian Horner genoot van dit gevecht, aan de pitmuur van Red Bull. De teambaas van het team van Max Verstappen zag zijn stercoureur alles doen om zijn titelrivaal niet aan zich voorbij te laten en vond dat Verstappen overal de regels van de FIA gevolgd heeft, terwijl Norris dit overduidelijk niet deed. Onder andere het bewegen onder het remmen in bocht 1, het buiten de baan gaan én het inhalen buiten de witte lijnen waren voor Horner duidelijke overtredingen van de regels.
In gesprek met Motorsport Week laat de Brit weten dat Norris ook goed weet wat wel en niet mag, waardoor de straf van de stewards in zijn ogen volledig terecht was: "Allereerst was het racen tussen de twee competitief en geweldig om naar te kijken en alle coureurs weten heel goed wat de regels zijn. Ze bespreken deze kwesties over acties in bepaalde bochten in de briefings met de verschillende stewards en de racedirecteur. De inhaalactie werd duidelijk buiten de baan gemaakt", begint Horner.
"Voor ons was het dus glashelder dat de passeeractie buiten de baan was gemaakt. Hij had de plaats dus terug moeten geven. Hij koos ervoor om dat niet te doen. Dus daarom was er een straf. Dus voor ons was het heel erg een zwart-wit scenario."
Aan de pitmuur bij Red Bull was het dus direct duidelijk dat Norris een straf zou krijgen voor het inhalen van Max Verstappen, waardoor hij de beslissing van McLaren ook niet snapte, om Norris gewoon te laten rijden. Als ze hem hadden gevraagd om de plek terug te geven aan zijn concurrent, was de kans groter geweest dat hij voor hem geëindigd was op het circuit.
"Wat ik misschien niet begreep was dat het duidelijk was dat er een penalty zou komen, of het leek vrij duidelijk dat er een penalty zou komen. Met het auto- en bandenvoordeel dat McLaren op dat moment van de race had, leek het erop dat hij de plaats in bocht 1 weer terug zou geven. Maar daar was wat verwarring. Als hij de plek meteen had teruggegeven, had hij waarschijnlijk genoeg tempo gehad om er alsnog aan voorbij te gaan."
Lees het artikel op de mobiele website